Anonym, 15 år
13. december 2020
Jeg føler tit jeg giver så meget til alle mine veninder/venner, men kun får halvt så meget tilbage.
Hej
Jeg føler tit jeg giver så meget til alle mine veninder/venner, men kun får halvt så meget tilbage. Jeg ligger altid mærke til når deres energi ændrer sig (de enten virker lidt off eller ser lidt ked af det ud), men de ligger aldrig mærke til når jeg er ked af det eller ik har det så godt, så er det lige som om at de trækker sig lidt væk fra mig, netop fordi at de kan føle/se jeg er lidt fjern. Det gør tit jeg bliver endnu mere ked af det da jeg så føler at de er ligeglade. Jeg sender tit lange, søde og dybe beskeder til dem, både når de er lidt nede, men også når de ik er, fordi jeg ved at det kan gøre hele deres dag bedre. Jeg får aldrig rigtig sådan nogle, det kun fra en eller to men det er meget sjældent. Nu er det jo snart jul, og jeg har købt/lavet julegaver til dem jo. En af mine veninder sagde hun ikke kunne nå at købe en god en, så det nok bare blev noget slik eller sårn. Jeg blev ret trist, ked af det og også lidt skuffet, for nu havde jeg jo fundet en virkelig personlig gave. Jeg har ik talt med nogen af dem om det rigtig, da jeg ik rigtig ved hvordan jeg skal komme ind på det, og da jeg også er bange for at nogle af dem måske bliver enten sure eller kede af det. Jeg føler at jeg er den der giver mest i mine "venskaber", og det er ikke særlig rart, da jeg bruger så meget tid på dem.
vh

GirlTalks svar
Kære du,
Mange tak for at dele dine tanker og oplevelser med os <3
Det lyder som om, du er en rigtig god ven, og at du burger meget tid på at passe på og værne om dine venskaber. Ud fra det du skriver, lyder det også som om, du er rigtig god til at ”aflæse” dine venners følelser og behov. Det er en sej kvalitet, nærmest en superkraft, da det ikke er alle der besidder den slags egenskaber. Det lyder som om, du er typen, der læser rigtig meget mellem linjerne, altså forstår mange af de ting som ikke bliver sagt direkte. Du beskriver også bagsiden ved denne evne, nemlig at der er meget få mennesker, der kan det samme. Det er nemlig meget forskelligt for mennesker hvor god man er til at læse mellem linjerne, og for mange falder det ikke naturligt og kræver meget træning. Måske du ville kunne hjælpe nogle af dine venner på vej, og måske også vise dem overbærenhed når de ikke lykkes?
Ud fra det du skriver, så lyder det som om, du er rigtig god til at vise din kærlighed til dine venner gennem søde ord og betænksomme handlinger. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at vi mennesker viser vores kærlighed på forskellige måder, nogle teoretikere mener, at vi har 5 kærlighedssprog. Det vil sige at alle mennesker har forskellige måder at udtrykke sin kærlighed på.
Dem ville du kunne læse mere om her: https://www.familieflow.dk/blog/kaerlighedssprog-en-miniguide (OBS. Selvom folk ofte bruger denne teori indenfor parforhold, da synes jeg at den kan bruges lige så godt til at få indblik i venskaber og familie dynamikker.)
Vi mennesker er forskellige, og derfor er det utrolig vigtigt, at vi fortæller andre, hvad vi selv har brug for og derved viser dem, hvem vi er. Du skriver, at du ikke selv har fortalt dine venner, hvordan du har det og nu er blevet såret. Kunne denne situation måske have været anderledes, hvis du havde snakket med dine venner om dine tanker/ønsker tidligere? Måske at de ikke har lige så let ved at udtrykke deres kærlighed på de måder som du udtrykker den på? Måske at der er andre måder, de ville kunne udtrykke deres kærlighed på?
Jeg tænker, at dette kunne være nogle meget spændende og givende snakke for dig og dine venner. Jeg håber også, at du kunne bruge dette svar til noget og at du vil bruge din superkraft med omhu og visdom. <3
Hvis du har brug for at vende flere tanker og følelser så skriv til vores chat!
Kærlig hilsen Nina