Anonym,
21. december 2020
Jeg har STOR præsentationsangst
Hej Girl talk, jeg har det problem at jeg har STOR præsentations angst, jeg kommer til og danne nogle forfærdelige tanker op i mit hoved også er det kun det jeg tænker på! Når så jeg skal præsentere begynder jeg bare og ryste sindssygt! Og de dårlige tanker kommer frem:( please hjælp jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. KH anonym

GirlTalks svar
Kære dig
Tak for at dele dine tanker.
Først og fremmest er jeg rigtig ked af at høre, at du oplever præstationsangst ved fx fremlæggelser. Men jeg kan trøste dig lidt med at sige, at det kender jeg selv alt for godt - så du er bestemt ikke alene om det. Præstationsangst kan opstå i det øjeblik, man skal stå foran nogen, men det kan også være noget, der påvirker én flere dage eller uger op til, at man skal præstere. Det bedste man kan gøre, er faktisk at arbejde med nervøsiteten på forskellige måder:
1. Sig til din lærer, at du er meget nervøs for at skulle præsentere noget for klassen. Det kan hjælpe dig, at få det sagt højt, så den/dem der skal “vurdere” dig, ved at du synes, det er svært.
2. Øv dig rigtig godt på det, du skal vise frem. Så ved du inderst inde, at du KAN det, du skal vise frem - og så kan du måske overvinde de dårlige tanker?
3. Lad være at sammenligne dig selv med andre, og vid, at dét du gør, er lige præcis, som det skal være. Andre mennesker bliver også nervøse, så er det helt naturligt at få lidt hjertebanken, ryste og have svært ved at finde ordene.
4. Find nogle afspændingsøvelser, som kan hjælpe dig til at tænke på noget andet. Du kan Google dig til mange øvelser på f.eks. YouTube, som du kan bruge op til.
5. Stol på dig selv. Du er god nok, som du er :-)
Jeg håber, du kan bruge mine råd og finde mere ro i at præstere foran andre. Jeg er sikker på, du kan!
Julehilsner fra Nikoline, GirlTalk