Lili, 11 år
27. november 2020
Hver dag, når jeg skal sove, begynder jeg at græde
Hvor dag når jeg skal sove begynder jeg og græde(det er ikke fordi jeg er bange for at sove) jeg føler mig bare så dum,ensom,forrådt, stresset og deprameret, alle de ting på en gang går jeg og tumler med fortiden og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for jeg hved ikke hvem jeg skal snakke med(jeg kan nemlig ikke lide og snakke med mine forældre om så nogle ting). Hvad skal jeg gøre? Plzz hjælp

GirlTalks svar
Kære Lili!
Du skal vide, at det gør så ondt i mit hjerte at læse dit brev!
Sikke mange store følelser og tanker du går rundt med helt for dig selv. Hvor må det være hårdt at gå med helt alene. Sådan er der ingen der skal gå og have det, derfor er jeg så glad for, at du har fundet mod til at skrive herind til os - hvor er du sej!
Du skriver mange rigtige dårlige ting om dig selv og selvom jeg ikke kender dig, så er jeg sikker på, at du er alt for hård imod dig selv.  Du skriver ikke hvorfor du føler dig dum og stresset og forrådt. Er det mon i skolen at tingene er svære? Eller blandt dine veninder?
Du spørger hvad du skal gøre? og du skal præcis gøre det, du lige er startet på, nemlig at række din hånd ud og få lidt hjælp. For når man har det, som du har det lige nu, er det vigtigt, at man taler med andre om alle de tanker der flyver rundt i dit hoved.
Du skriver, at du har svært ved at falde i søvn om aftenen. Det kan jeg godt forstå for det er helt naturligt, hvis man som dig, går og tumler med alle de tanker og følelser, som du skriver du gør. Ofte når man har det sådan, så bliver det næsten altid værre når man kommer i seng og skal til at sove. For så bliver der lige pludseligt stille omkring en og så kan alle de dumme tanker rigtigt få plads til at fylde. En god måde for at få styr på alle de tanker, er at tale med andre om det.
Du skriver også du har svært ved at tale med dine forældre om det, det kan også være svært. Nogle kan også bedre snakke med andre voksne end lige deres egne forældre, så kunne det være, at der en lærer, som du rigtig godt kan lide, som du kunne tale med? Det kunne også være en anden i din familie, måske en farmor eller moster? Har du nogle veninder i din klasse eller andre steder, som du kan prøve at tale med det om? Måske de har prøvet noget lignende og kan give dig nogle gode råd.
Hvis ikke du synes du har nogle du kan gå til lige nu, så skal du huske at vores rådgivning har åbent hver aften, hvor du altid er velkommen til at skrive ind og så sidder der nogle søde unge piger klar til at tale med dig om lige det du har lyst til.
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber du får hjælp til at få styr på alle dine tanker og følelser!
Kæmpe virtuelt krammer her fra mig, Knus fra Kathrine