Emma, 17 år
21. november 2020
Jeg er 17 år gammel og har aldrig haft en kæreste
Er meget bekymret for min fremtid. Jeg er 17 år gamle og har aldrig haft en kæreste - jeg kan ikke blive forelsket.. Jeg haft svært barndom, måske nu det hele er konsekvenser af det?

GirlTalks svar
Kære Emma
Tusind tak fordi du vil dele din bekymring med pigetanker!
Jeg er helt sikker på, at der sidder en masse piger derude lige nu og læser med, som har præcis de samme bekymringer som dig.
Kærlighed og ikke mindst forelskelse er en stor ting, som jeg tror alle stræber efter hele deres liv. Vi ser den ene store forelskelse efter den anden i film og serier og hos folk vi følger på Facebook og instagram og det ser så dejligt og trygt ud, så det er helt naturligt, at det er noget vi alle ønsker og søger efter og jeg kan godt forstå, hvis du kan blive bange for, at du aldrig oplever dette. Det tror jeg er en følelse vi alle går med. Nogle mennesker kan nemt blive forelsket, men kan ikke finde den helt rigtige kæreste alligevel.
Nogle mennesker er hurtige til at forelske sig og har prøvet at være forelsket mange gange og nogle kan endda være forelsket i flere på én gang og for andre kan det være rigtigt svært at blive forelsket. Jeg tror ikke det er noget vi selv er herrer over. Nogle mennesker starter også med at være venner og så bliver de lige så stille forelsket i hinanden? Måske det også er sådan for dig, at du har brug for at være venner med vedkommende inden du bliver forelsket? Det synes jeg tit man hører om, at folk har været venner i lang tid og pludselig en dag, så ser de hinanden med andre øjne og så bliver de kærester.
Men du fortæller, at du har haft en svær barndom og når man har haft det, har man ofte brug for at gemme sine følelser lidt væk, fordi man har været bange for at blive såret. Måske det kan være det der er sket for dig også? Heldigvis betyder det ikke, at dine følelser er væk, du passer måske bare ekstra meget på dem? Det er bestemt heller ikke sjovt at blive såret, men det er desværre også det der sker nogle gange, når man åbner sig op for et andet menneske og det skal man også være villig til. Er du klar til at tage den chance lige nu? Ellers kan det også være med til at holde dig fra at blive forelsket tror jeg.
Det er en helt naturlig reaktion for mennesker der har haft det svært, at man lige trækker sine følehorn til sig, hvis man er blevet såret og svigtet af nogle som var tæt på sig – nogle sætter endda et usynligt skjold op for sig for at beskytte sig selv. Dette skjold kan blive så beskyttende, at det kan være super svært at få væk igen, så svært, at man kan have svært ved at få det væk af sig selv.
Derfor synes jeg også, at du er gået et kæmpe skridt i den rigtige retning, ved at skrive herind til os! For det er måske det første lille skridt der skal til, for at få dit skjold lidt ned, så du begynder at se verden lidt tydeligere. Måske står den rette lige foran dig, helt uden du har opdaget det? Har du nogle veninder du kan tale med dine bekymringer om også? Jeg tror, at jo mere man kan tale om det, jo lettere vil det også blive for dig. Men det kræver også, at du viser dine følelser og viser dig fra en mere sårbar side og det skal du også være klar til og det ved du bedst selv 😊  Men du skal også huske på, at det ikke altid kun er lykken at være forelsket desværre og du har sikkert også hørt om en masse, som har været ulykkeligt forelsket – og det er heller ikke sjovt.
Jeg håber, at dette svar kan være med til hjælpe dig lidt på vej i din søgen efter din første forelskelse! Og jeg er sikker på, at der er en (måske mange) som går og venter på lige netop dig, et sted derude. Du skal bare give dig selv lov til at åbne dit hjerte op <3
God weekend, og kæmpe knus fra Kathrine!