Sofie, 11 år
17. november 2020
Jeg er den eneste, der har menstruation, i min klasse og tør ikke sige det til nogle
Jeg er den eneste der har menstruation i min klasse og tør ikke og sige det til nogle, så mine veninder forstå ikke at jeg hele tiden på toilet

GirlTalks svar
Kære Sofie
Der er altid én, der skal være den første til at få menstruation – og du skal ikke være ked af, at det var dig :-) Menstruation er helt naturligt, og alle dine veninder får det også en dag. Måske er der endda nogen af dem, der også har fået det, men er nervøse for at sige det højt ligesom dig!
Det er ikke alle, der synes det er rart at tale højt og åbent om menstruation, og det er der ikke noget galt i. Det kan være meget privat, og derfor behøver man ikke fortælle om det, hvis ikke man har lyst! Hvis du gerne vil fortælle dem om det, så synes jeg bare du skal springe ud i det. Måske bliver de mere trygge ved, at det bliver dem en dag, hvis du har fortalt om, hvordan det er. Du skal i hvert fald ikke være bange for at sige det højt. De fleste piger får deres menstruation i mellem 11 og 14 år, så du er helt normal :-)
Hvis du har lyst til at læse mere om menstruation kan du gøre det her: https://www.libresse.dk/myter-fakta/din-foerste-menstruation/
Kærlige hilsner fra Nikoline, GirlTalk