Mie, 15 år
27. november 2020
Jeg føler mig udenfor fællesskabet og ved ikke, hvad jeg skal gøre
Hej
Jeg føler mig udenfor fællesskabet og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er en pige der er lidt genert og ik rigtig snakker med så mange for er bange for hvad andre tænker eller jeg gør noget dumt. Jeg følte mig ensom siden 5 klasse hvor jeg mistede mine venner hvor en af dem flyttede langt væk og hvor hende den anden ikke gad mig mere. Jeg flyttede så skole i 7ene men følte mig ikke særlig velkommen. I starten var der nogle få der blev mine venner men ikke sådan i så lang tid. Så i 8. Begyndte de at udnytte mig og bare ville have gode karakter og bagtalte mig hele tiden. Nu går jeg så i 9. Og føler mig alene og ikke god nok. Jeg ved ikke om jeg tør gå på gym fordi man virker bare så perfekt der og har meget mere en hvad jeg har.

GirlTalks svar
Hej Mie
Mange tak for at dele dine tanker og følelser med os.
Ud fra de ting du skriver, så lyder det ikke særlig fedt at være dig. Det er de færreste mennesker der kan lide at føle sig alene og ikke god nok, så jeg kan forestille mig at det må være hårdt lige nu. Jeg kan fortælle dig at du ikke er den eneste der har det sådan. Vi får rigtig mange henvendelser fra piger, der ligesom dig føler sig alene og utilstrækkelige.
Pigerne fra din klasse lyder umiddelbart ikke til at være en særlige sød gruppe, men er der måske en pige som du tør stole på eller snakke med? Eller er der måske en voksen som du ville kunne dele nogle af disse tanker med? Når man sætter ord på sine mørke tanker, som du så fint gør i dette brev, så bliver det oftere lidt lettere at bære på.
Jeg kan godt forstå, hvis du på baggrund af dine tidligere erfaringer med fællesskaber, måske frygter dét at skulle starte på gymnasiet. Men, jeg kan garantere dig for at gymnasiefolk ikke er perfekte. Dét er bare endnu en stor flok samling af uperfekte mennesker - ligesom alle andre steder. Måske gymnasiet kunne være en ny, og bedre, start for dig? Kender du nogle der går på gymnasiet, som du ville kunne dele dine bekymringer med?
Ellers er du mere end velkommen til at skrive til os på chatten, da jeg er helt sikker på at der er mange af rådgiverne der har gået på gymnasiet for nyligt. De vil også rigtig gerne lytte til flere af dine tanker, hvis du har lyst til at dele dét med dem.
Håber du kunne bruge dette svar. Sender masser af varme tanker din vej.
Kærlig hilsen Nina