“KKEN”, 15 år
13. november 2020
Jeg går på en efterskole, hvor jeg føler mig presset og har det svært psykisk og fagligt
Jeg står i den situation at jeg ikke helt ved hvad jeg skal gøre ved mig selv da jeg ligenu, går på en efterskole hvor jeg virkelig føler mig presset og har det virkelig svært psykisk og fagligt. Har også lige fundet ud af at jeg er ordblind. Jeg bliver simpelthen så ked af det af at være her pga det faglige og presset pga der er så mange ting jeg skal nå og det kan jeg ikke, går rundt med migræne osv. Har et par venner heromme som jeg er glad nok for men snakker ikke med så mange igen, og mine venner bor langt væk fra der hvor jeg bor normalt. har ikke tid til noget heromme og det er også svært for mig at snakke med mennesker. Hvad skal jeg gøre ?? Tænkte lidt på en ordblind efterskole men jeg ved det ikke fordi det også er hårdt bare at flytte men føler efterhånden at jeg har givet det sindsygt mange chancer. Har også været derhjemme for at få pause men det hjælper ikke. Skal jeg stoppe på skolen eller hvad skal jeg gøre (undskyld dårlig stavning og punktummern)

GirlTalks svar
Kære “KKEN”
Tak fordi du deler dine tanker med os! Det lyder til at det er en rigtig svær situation du står i lige nu, hvor du ikke rigtigt føler dig tilpas nogen steder og det er rigtigt svært, når man har det sådan.
Jeg synes du tager et kæmpe skridt i den rigtige retning lige nu ved at skrive til os, for det viser at du er klar til at gøre hvad der skal til, for at du kan få det bedre og det er super sejt!
Du fortæller du lige har fundet ud af at du er ordblind - det må være en hård besked at få, specielt når man er i din alder og sikkert bare gerne vil være som alle andre. Der er mange store spørgsmål der dukker op efter sådan en besked, så jeg kan godt forstå hvis dit hoved er fyldt godt op.
Men hvis vi prøver at vende det hele lidt på hovedet, så kan beskeden om at du er ordblind, måske også være med til at give dig nogle svar. Nu ved du hvorfor det har været ekstra svært for dig i skolen og hvorfor du har følt et ekstra stort pres og hvorfor du har haft svært ved at nå det hele. Det er slet ikke din egen skyld. Det skyldes du er ordblind og det kan man aldrig selv gøre for!
Så nu kan du få præcis den hjælp du har brug for til det faglige og det er jeg sikker på dine lærere på efterskolen gerne vil hjælpe dig med. Har du talt med din lærer om det på skolen? Ellers synes jeg du skal prøve det. Måske kan I sammen lave nogle aftaler om, at du i en periode skal lave lidt færre lektier, indtil du får mere styr på det hele så noget af presset kommer af dine skuldre. Jeg er sikker på dine lærere vil dig dit bedste. Men måske ved de ikke præcis hvad det er, derfor er det vigtigt du selv prøver at forklare dem det. Selvom det kan være svært.
- Og du er faktisk slet ikke alene om at være ordblind. Vidste du måske, at f.eks. Thomas Blachman fra X-Factor, Christiane Schaumburg Müller fra Vild med Dans og endda HC. Andersen alle er/var ordblinde?
Du skriver, at du overvejer at skifte efterskole. Det er en stor beslutning at være alene om og der kan være mange for og imod. Det er svært for mig at rådgive dig i hvad der er det bedste for dig. Er det noget du kan snakke med dine forældre om? Eller en af dine lærere på skolen? De har sikkert talt med mange andre elever før, som har stået i den samme situation som du står i nu. Du kunne måske også prøve at tage et stykke papir og skrive fordele og ulemper op, så du kan få et bedre overblik og det. Jeg tror ikke det er så nemt lige at skifte efterskole midt i et år, da man så er gået glip af mange fælles ting allerede, men på den anden side så skal man heller ikke gå og få det så skidt, at det bliver en dårlig oplevelse for dig at være der... Den er rigtig svær...! Det kan jeg godt forstå! Kan du prøve at tale med dine venner om det? Der er sikkert mange som har det ligesom dig, uden du ved det. Så hvis du kan finde overskuddet og læne dig lidt op ad dem, så tror jeg at du vil opdage at det hele bliver lidt lettere for dig 😊
Jeg håber, dette svar kan hjælpe dig lidt på vej til at finde den beslutning der er allerbedst for dig. Jeg ønsker dig i hvert fald alt muligt held og lykke fremover! - og hvis du får brug for at tale mere om det, så husk at chatten har åbent hver aften og er klar til at lytte.
Kæmpe virtuel krammer fra Kathrine