Celia, 15 år
27. november 2020
Jeg har en god veninde, men jeg føler mig tit udenfor, da hun har haft vildt mange kærester
Jeg har en meget godveninde jeg er rigtig tæt med. Jeg føler mig tit udenfor da hun har haft vildt mange kærester, og hun har også en i øjeblikket. Hendes kæreste er også en af mine rigtig gode venner, men det hjælper ikke på følelsen af at være udenfor. Jeg har heller aldrig rigtig kunnet lide nogen, altså haft et crush på nogen. Jeg er et år ældre en hende så det hjælper ikke rigtig på det. Jeg vil gerne have en kæreste men føler ikke der er nogen jeg kender der bare kunne være en mulighed. Mange jeg kender på min alder har også haft rigtig mange kærester og nogle har også.
Samtidig føler jeg tit jeg ikke er god nok. Jeg får tit at vide af veninder og sårn at jeg er pæn og klog og alt det der, nogle gange kan jeg da også se det. Men jeg har haft en masse i mit liv der har været virkeligt hårdt, og det ved kun meget få af dem. Tit bliver jeg også irriteret når jeg ser andre være ked af det over deres problemer, for det er små ting i forhold til hvad jeg har været igennem. Tit tænker jeg også at jeg har været igennem mere end de nogensinde har været og kommer til.

GirlTalks svar
Kære Celia
Mange tak for at skrive til os og dele dine tanker.
Ud fra det du skriver, så kan jeg godt forstå at du kan gå med følelsen af at være udenfor. Det må ikke være superfedt. Ud fra det du skriver, så lyder det som om du både er træt af dét ikke at ”kende til oplevelsen af at have en kæreste”, men måske også dét at føle sig som ”tredeje hjul”. Personligt har jeg selv erfaret at det kan være svært at dele sin gode veninde, med en kæreste – jeg ved ikke om du oplever lignende følelser? Under alle omstændigheder, så kan jeg godt forstå du synes det er træls. Har du snakket med din veninde eller dine andre veninder om det? Jeg er helt sikker på at du ikke er alene om at have det sådan.
Du skriver også at du ønsker en kæreste, men at du ikke oplever at der er nogle potentielle bud – og at du aldrig egentlig har haft følelser for nogen. Jeg vil bare fortælle dig at det er helt normalt og helt okay at have det således. Vi mennesker er meget forskelligt skruet sammen, så der er KÆMPE forskel på hvor let og hvor ofte folk bliver forelsket. Nogle mennesker oplever en stor stormende forelskelse, hvorimod det er en stille og mere stabil proces for andre. I film og andre medier ser man dog oftest de stormende forelskelser – hvilket jeg personligt synes er meget misvisende for mine erfaringer fra virkeligheden. Det er også meget forskelligt hvornår folk er klar til at få deres første kæreste. Jeg fik min første kæreste da jeg var på din alder, men nu er jeg 25 år og nogle af mine bedste veninder har fortsat aldrig haft en kæreste. Det gør dem ikke mindre seje! Det at være single har mange fede fordele, og de lever et super fedt liv. Har du måske nogle seje single forbilleder?
Du afslutter også med at skrive at du ”tit ikke føler dig god nok”. Du nævner også at du har oplevet nogle hårde ting i dit liv, som du ikke har delt med særlig mange. Når du skriver disse ting, så tænker jeg at det må være hårdt at gå rundt med de mørke tanker og mørke oplevelser alene. Kunne du have mod på at dele nogle af disse ting med dine veninder? Når man deler sine tanker og følelser med andre, så bliver de måske lidt lettere at bære. Derfor vil jeg takke dig for at dele det med os, da det viser mig at du er på rette vej <3
… Nu gætter jeg bare, og det kan være jeg rammer helt forkert…
1.     Tænker du nogensinde at din fortid og dit selvværd kunne stå i vejen for det at få en kæreste?
2.     Eller tænker du måske at dét at få en kæreste ville kunne fixe nogle af dine følelser og fortid?
Jeg ved ikke om dette er nogle tanker du kan gå med? Jeg gætter kun på det, da jeg har mødt andre der har oplevet at have lignende tanker. Hvis dette er tilfældet, så vil jeg forslå at arbejde med nogle af dine erfaringer og følelser, før du søger en partner. Eller være opmærksom på at du bærer disse sår med ind i forholdet og give sårene plads. Giver dette mening? - Hvis ikke, så se bare forbi dette.
Under alle omstændigheder, så vil jeg opfordre dig til at snakke med nogle som du stoler på omkring dine tanker. Jeg synes at dine tanker og følelser er helt naturlige, men husk at det er vigtigt at dele de mørke tanker med andre.
Hvis du ikke har mod på at dele dine tanker med dine veninder, så vil vi rigtig gerne snakke med dig på chatten. Hver aften sidder der rådgivere klar til at lytte til dine tanker.
Jeg håber at du kunne bruge dette svar.
Knus fra Nina