Emilie, 15 år
29. april 2021
Jeg føler mig dårlig til alt. Jeg tror også jeg har depression. Hader mig selv. Jeg går bare med alle min tanker i mit hoved og det køre mig træt.
Jeg føler mig så dum. Jeg er mega dårlig i skolen og har kæmpet alle årene i folkeskolen. Jeg prøver virkelig og gøre mig umage og bruger rigtig meget tid på skolen. Men jeg kan ikke mere. Jeg føler mig dårlig til alt. Jeg tror også jeg har depression. Hader mig selv. Jeg går bare med alle min tanker i mit hoved og det køre mig træt.

GirlTalks svar
Kære Emilie
Tak fordi du skriver. Hvor er det godt, at du tager mod til dig at dele hvordan du har det.
Det lyder som nogle rigtig svære følelser og tanker for dig at gå med lige nu. Det er mega frustrerende at føle, at man ikke slår til, selv om man gør sig umage og virkelig prøver. Jeg kan godt forstå, at du er træt af at føle dig presset af alle de negative tanker, som kører i dit hoved.
Jeg vil gerne sige til dig, at selv om du føler dig anderledes, slår du til præcis som du er. Du er ikke mindre værd, fordi du kæmper med skolen eller andre ting. Nogle gange fylder de dumme følelser rigtig meget, fordi vi giver meget opmærksomhed til det som bekræfter følelsen af, at vi ikke er gode nok. Hvorfor fik jeg nu igen en dårlig karakter? Hvorfor kan jeg ikke finde ud af ting ligesom alle de andre? Osv. Osv. Og de tanker forstærker et negativt selvbillede.
Jeg kunne godt tænke mig at udfordre dig lidt :) Prøv at forestille dig, hvad du vil sige til en god veninde som havde de samme tanker som dig. Du vil sandsynligvis fortælle hende alt det gode du ser hos hende og alle de grunde hun kan holde af sig selv. Måske kunne du overveje at gøre det samme, bare til dig selv? At tale mere kærligt til og om dig selv. Mon du kunne finde nogle kvaliteter hos dig selv som du kunne fremhæve og fokusere på, så de mindre gode ting træder lidt i baggrunden? Det er lidt en øvelse, jeg ved det. Men at starte og slutte dagen f.eks. ved at skrive 3 ting om dig selv, eller din dag som du er glad for kan være med til at vende fokusset fra alt det negative, som fylder lige nu.
Du skriver, at du tror du har en depression og i det hele taget er træt og hader dig selv. Det er tungt at gå alene med de følelser og derfor vil jeg gerne opmuntre dig til at tage fat i nogen, du har tillid til. Det kunne være en lærer, dine forældre eller et andet familiemedlem måske. Det er vigtigt at sætte ord på dine følelser og få hjælp og støtte til at komme videre.
Hvis det virker angstprovokerende at snakke med nogen face to face er du meget velkommen til at skrive helt anonymt ind til vores chat, hvor du kan snakke stille og roligt med en af vores søde frivillige.
Husk, du er værdifuld lige som du er, også når du ikke føler det.
Mange kærlige hilsener, Alexia