Anonym, 12 år
26. april 2021
Jeg føler mig udenfor
Jeg føler mig udenfor. Jeg har mange venner, men der en pige der ikke kan lide mig. Hun har de sammen venner som mig, men hun bagtaler mig til mine venner. En anden ting er at jeg føler at folk ville ønske at jeg ikke mødte op nogle steder som jeg er blevet inviteret af en fra den gruppe jeg plejer at være en del af. Hvad skal jeg gøre.

GirlTalks svar
Kære du
Tak fordi at du skriver herind, og tør dele dine tanker og følelser med os. Det er virkelig sejt!
Først vil jeg lige skrive, at du skal vide at du ikke er alene. Vi har rigtig mange piger som skriver ind til GirlTalk med mange af de samme følelser og tanker som du har, omkring ensomhed, at føle sig udenfor og blive bagtalt af andre piger.
Det er aldrig sjovt at føle sig udenfor, og det lyder virkelig ubehageligt at du bliver bagtalt af en pige fra din veninde gruppe. Det er ikke okay!
Det er min personlige erfaring, at personer som bagtaler eller mobber andre, ofte selv tidligere er blevet mobbet, talt dårligt om eller har følt sig udenfor. Det kan være at pigen i din veninde gruppe bruger bagtale som et skjold og som en måde at komme ind i jeres veninde gruppe på. Det er dog aldrig en undskyldning for at behandle andre dårligt, og det skal du ikke finde dig i!
Hvis jeg skulle dig et godt råd i forhold til hende, så er det at prøve at snakke med hende om det. Måske fortælle hende, at det gør dig ked af det, og du føler dig udenfor. Du kan også spørge hende indtil hvorfor hun bagtaler dig. Måske det kan gøre, så hun bedre forstår at det har konsekvenser at tale dårligt om andre. Tror du, at du ville have mod på det?
Til sidst vil jeg også spørge dig om du har snakket med nogen af dine tættere veninder fra venindegruppen om, at du føler dig udenfor? Og at du nogle gange ikke føler dig velkommen til sociale aftaler, som du er blevet inviteret til. Det kan i hvert fald være rigtig rart at få sagt det højt, og det kan være de bliver bedre til at gøre så du føler dig inkluderet.
Hvis du har brug for at snakke mere om det, så er du altid velkommen til at skrive i chatten! <3
Knus
Dea, Girltalk