Freya, 14 år
16. april 2021
Jeg vil gerne barbere mig dernede, men ved ikke hvordan
Jeg vil gerne barbere mig der nede men ved ikke hvordan er nemlig meget usikker
Hvad er jeres råd?

GirlTalks svar
Kære Freya
Hvor er det sejt, at du skriver ind og deler dit spørgsmål med os <3 tak for det!
Jeg kan godt forstå, du er usikker i forbindelse med at barbere dig. Det er helt normalt ikke at have styr på det fra starten, da det kan være svært at finde ud af, hvad der virker bedst for en. Mange vælger også ikke at barbere sig dernede – det vigtigste er bare, at man mærker efter og vælger hvad der er rigtigt for en selv!
Jeg har fundet inspiration til nogle gode råd fra www.sexlinien.dk/emneside-kroppen/intimbarbering som kan gøre dig lidt klogere på, hvordan man barberer sig på den sikreste måde:
-       Brug helst en ny, ren skraber hver gang. Så fjerner du nemmere hårene og undgår bakterier, som kan give røde knopper.
-       Blødgør altid huden inden barbering, så du undgår at skade huden. Det kan du f.eks. gøre med varmt vand, barberskum eller parfumefri shampoo.
-       Første gang du barberer dig, skal du barbere med hårenes retning. Så undgår du nemmere røde knopper og indgroede hår.
-       Herefter blødgøres huden igen og du kan nu barbere mod hårenes retning.
-       Til sidst er det vigtigt at efterbehandle huden med f.eks. talkum eller aloe vera gel, så huden bliver beroliget efter barberingen.
Husk at være forsigtig og brug kun rolige bevægelser. Huden er nemlig meget sart dernede.
Jeg håber, du kunne bruge mit svar til noget. Ellers er du meget velkommen til at skrive ind i chatten <3
De kærligste hilsener
Frederikke