Anonym,
10. august 2021
Jeg har været præget af dårlig samvittighed overfor mine tætteste veninder
Jeg skriver til jer, da jeg over en længere periode har været præget af dårlig samvittighed overfor mine tætteste veninder. Jeg har været i et usundt forhold i nogle år og de har været med på sidelinjen, indtil jeg på et tidspunkt trak mig fra alle omkring mig. De genér fra forhold og ustabil opvækst har bragt usikkerhed i mig. Dette har resulteret i da jeg begyndte at snakke med dem igen, har jeg fyret nogle små hvide løgne af for at opretholde min facade om at alt er godt. Jeg har dårlig samvittighed over at have løjet for dem om nogle ting, men har været bange for at jeg var forkert eller at de ikke ville kunne lide mig mere. Hvad skal jeg gøre? Skal man tage snakken med dem og gå helt ned i ens følelser og blotte sjælen? Hjælp…

GirlTalks svar
Kære dig
Hvor er det dejligt at du skriver ind med dine tanker <3
Husk at ingen har krav på at vide ALT om nogen. Nogle gange kan der være gode grunde til at man kan have brug for at vende tingende inde i sig selv, inden man inddrager omverdenen i sine tanker og følelser. Hvis du har haft behov for ikke at inddrage dine veninder i et stykke tid, så skal de også respektere denne beslutning. Eventuelt kan du undskylde at du at du ikke har været 100% ærlig overfor dem, og så forklarer dem hvorfor. Nu kender jeg selvfølgelig ikke dig, eller dine veninder, men hvis en af mine veninder kom og fortalte mig nogle af de ting som du beskriver ovenfor, så ville jeg bare være glad for at hun følte at hun kunne dele det med mig. Der er i hvert fald ingen skam i først dele sine inderste følelser med andre, når man selv føler sig klar til det.
Dine veninder vil måske have en masse spørgsmål, til at starte med, men du kan måske starte med bare at åbne en lille smule op til en af dine veninder, som du føler dig mest tryg ved, og så se hvordan det føles?
En mellem vej kunne også være at du i en periode kunne beslutte at fortælle færre hvide løgne, så du langsomt invitere dem ind under facaden. På den måde kan i alle sammen langsomt hen ad vejen komme tættere på hinanden igen <3
Uanset om du vælger at "blotte sjælen" totalt, eller gå mere forsigtigt til værks, så skal du vide, at du virker til at være meget reflekteret og empatisk, og god til at kommunikere dine følelser, og det er altid et fantastisk udgangspunkt når der skal snakkes om ting som er svære. Det at du har dårlig samvittighed er bare endnu et tegn på at du netop virker som en rigtig sød veninde!
Jeg håber at du kan bruge mit svar, men hvis du har andre bekymringer, eller flere spørgsmål, så er du altid velkommen til at skrive ind på chatten <3
De kærligste hilsner
Monica <3