Babette, 12 år
05. februar 2021
Det er hårdt, når ens veninde hellere vil se en anden
Jeg har en veninde som jeg ser under corona og vi er virkelig gode venner vi for hinanden til at grine og har det rigtig sjovt, men der er også en anden hun ser, andrea og hende har været gode venner siden børnehaven og min veninde forguder hende nærmest og når vi er sammen, så hvis andrea bare siger det mindste så kommer min veninde løbene. Så da vi var sammen i sidste uge spurgte jeg hende om hun ville med ud og geocachinge og så sagde hun at det da var vildt kedeligt bare fordi vi skulle gøre det til Natur teknik, næste dag ringer hende og andrea og spørg hvordan man åbner geocachingen.
så mit problem er at jeg føler at hun selvom jeg måske spørg først at hun bare dropper alle andre aftaler f.e.k.s med mig for at være sammen med Andrea. Og det er bare hårdt når man næsten kun ser en at hun heller ville være sammen med en anden.

GirlTalks svar
Kære Babette
Mange tak for at dele dine tanker og følelser med os. Når jeg læser dit brev, kan jeg mærke følelsen af at blive valgt fra eller at føle mig som nummer 2. Jeg genkender det fordi jeg har oplevet lignende, og jeg tror, at der er mange andre mennesker, der også har oplevet den følelse. Jeg tror, at vi alle kan være enige om, at det er super ubehageligt. Så ØV, at du skal opleve dette lige nu.
Dengang jeg stod i en lignende situation, skrev jeg en besked til mine veninder. (Hvis du måske kan snakke med dem i virkeligheden, så ville det nok være endnu bedre). (Eller måske et brev?) Her forklarede jeg, hvordan jeg oplevede situationen og hvad det gjorde ved mig. Det er vigtigt altid at tale omkring “jeg oplever I gør sådan og det sårer mig” i stedet for “I gør sådan og det sårer mig”. For det kan godt være, at det slet ikke har været deres intention at såre dig? Måske de har tænkt, at de har behandlet dig lige?
Jeg håber, at du vil have mod på at fortælle dem, hvordan du har det med deres opførsel. Hvis de er dine gode veninder, så er jeg helt sikker på, at de vil værdsætte din ærlighed. Ærlighed (i den rigtige indpakning) indeholder ofte kærlighed <3
Knus fra Nina