Alma, 16 år
01. februar 2021
Det gik ellers godt med kun at spise 2 måltider om dagen...
Urgh! Jeg hader mig selv nogle gange. Det gik ellers godt med kun at spise 2 måltider om dagen, og jeg har tabt mig fra 50 kilo til 46,7. Men jeg har virkelig ikke meget selvkontrol. Min mor købte slik til mig, selvom at jeg sagde jeg ikke skulle have noget. Og nu åd jeg det hele pluds en masse andet. Hvad skal jeg gøre, jeg ved godt det er en forkert tankegang, men jeg kan ikke lade værd?

GirlTalks svar
Kære Alma. Tak for dit brev til Pigetanker.
Det lyder i dit brev som om, at du kæmper rigtig meget med dit forhold til din krop. Det er jeg ked af at læse. Du taler om selvkontrol i forhold til appetit, måltider og vægt, og i dit brev læser jeg det ikke som om, at du har nogle reelle årsager til at skulle passe på med dit indtag af mad og din vægt.
Derfor tænker jeg, at du ville have gavn af at tale med nogen om, hvad der sker i kroppen og i hovedet, når du får tanker om mad, vægt osv.
Det kan være din mor, en god veninde, en moster, en klasselærer. Det kan også være de piger, der besvarer chatten hver aften hos GirlTalk.
Det er første skridt, du har taget i dag med at skrive ind til Pigetanker og jeg læser også, at du faktisk inderst inde har en stemme, der fortæller dig, at det måske ikke er helt rigtigt at have det sådan. Derfor er jeg også sikker på, at du vil kunne trække på noget hjælp udefra, hvis du tør åbne dig op for nogle tæt på, ligesom du har gjort for mig i dette brev.
Jeg håber, du får talt med nogen, og at du får et bedre forhold til dig selv og din krop. Det fortjener du :-)
Knus fra Nikoline, GirlTalk