Lilly, 13 år
01. februar 2021
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke må danse mere?
Hej Girl talk
Jeg så Annas video og ville prøve at skrive en besked om et problem jeg har...
Det er fordi jeg har et ryg problem, det kom til nytår 2019 og har stået på i lidt over 2 år nu. Jeg fik bare ligepludselig ondt i ryggen og det har plaget mig lige siden! Mine forældre ved det det self godt og har også hjulpet mig med at gå til fys, osteopat og akupunktur men intet virker! Jeg har også været til lægen mange gange med det og de har sendt mig til sådan nogle rygspecielister de vil se mig igen her i maj. Jeg er elite danser for at give jer et indtryk af hvor god jeg er kom jeg på en 7 plads til vm før den her skade.... det jeg vil spørge jer om er hvad jeg skal gøre hvis jeg får et nej til at må danse igen jeg har nemlig ikke måtte danse her de sidste par år, jeg har grædt mange aftner over det og savnen bliver bare større og større, så hvad skal jeg gøre hvis jeg får et nej til at må danse efter sommerferien, skal jeg bare opgive drømmen??

GirlTalks svar
Kære Lilly
Øv, hvor lyder det bare som om, at du har været igennem en masse bøvl og skidt, der virkelig fylder på den dårlige måde i dit liv.
Jeg er dog glad for at læse, at du har nogle forældre, der gør en hel masse for at I kan finde ud af, hvad du fejler, og hvad der forårsager dine smerter.
Når du skriver, at du har grædt over dit savn til dansen mange gange - så kan jeg godt forstå dig! Det er rigtig svært at skulle ligge noget fra sig, som man er glad for (og god til - tillykke med 7. pladsen!), så gør det bare rigtig ondt. Derfor er det også lidt svært for mig at svare på, om du blot skal opgive drømmen. For hvis lægerne, de fagfolk, der vurderer dig, mener, at du ikke skal danse - så ville jeg råde dig til at lytte til dem. De ved meget bedre end du og jeg, hvad din krop kan holde til.
Jeg tænker dog, at du sagtens kan ytre dine frustrationer over det til dem, der “tager afgørelsen”. Måske mener de i virkeligheden, at du ikke kan danse på eliteniveau, men at du kan danse på et mere stille og roligt niveau, hvor du stadig kan få glæde af at have dansen i dit liv, men at det er på et plan, hvor din krop også kan følge med …
Jeg krydser fingre for, at de finder årsagen til smerterne, og at I finder en løsning, hvorpå du kan leve dit liv uden smerter - og forhåbentlig kan blive ved med at danse i en eller anden grad.
Knus fra Nikoline, GirlTalk