Pige, 11 år
19. februar 2021
Jeg fik min første udflåd 3 dage efter min 11 års fødselsdag - er det normalt?
Hey. Jeg fik min første udflåd 3 dage efter min 11 års fødselsdag, er det normalt. For jeg har snakket med mange af mine venner om det og kun 1 svarer at hun har fået sin første udflåd, men jeg havde snakket med ca. 15 veninder og det er kun mig og min ene veninde der har fået det. Jeg føler mig unormal er jeg det?
Hilsen den forvirret pige.

GirlTalks svar
Hej pige snart 12
Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at udflåd er helt normalt, så du behøver ikke at være bekymret. Udflåd er en naturlig del af kroppens udvikling. Når man er i din alder, begynder kroppen lige så stille at ændre sig og forberede sig til puberteten. Der kan være stor forskel på hvornår/hvordan kroppen begynder at udvikle sig, og det kan nogle gange være lidt frustrerende.
Vi har mange piger, der skriver ind, fordi de er trætte af, at deres kroppe udvikler sig “for hurtigt”, og der er andre, der er kede af, at deres kroppe udvikler sig “for langsomt”. Derfor er det sejt, at du snakker med dine veninder omkring kroppen og dens udvikling, da det er vigtigt at turde snakke om!
Jeg vil lige sende nogle links til breve, hvor andre piger skriver ind omkring udviklingen af deres kroppe:
1. https://girltalk.dk/pigetanker/2021/1/5/krop-jeg-er-den-eneste-i-min-klasse-der-ikke-har-fet-mens-og-er-begyndt-at-syntes-det-er-lidt-mrkeligt-og-ogs-lidt-pinligt
2. https://girltalk.dk/pigetanker/2021/2/4/hvornr-skal-jeg-bruge-bh-er-12r-synes-det-er-lidt-mrkeligt-at-snakke-med-min-mor-om-det-hvad-gr-jeg
3. https://girltalk.dk/pigetanker/2021/1/8/krop-er-det-normalt-at-have-knshr-som-11-rig-og-hvad-er-gennemsnitsalderen
4. https://girltalk.dk/pigetanker/2020/11/17/krop-jeg-er-den-eneste-der-har-menstruation-i-min-klasse-og-tr-ikke-og-sige-det-til-nogle-s-mine-veninder-forst-ikke-at-jeg-hele-tiden-p-toilet
Hvis du har nogle spørgsmål til udflåd, så kan du læse mere her: https://girltalk.dk/pigetanker/2021/2/17/krop-hvad-er-udfld-har-haft-det-i-noget-tid-men-ved-ikke-rigtig-hvad-det-er
Jeg håber du kunne bruge dette svar til noget, ellers er du velkommen til at skrive ind til chatten.
Knus fra Nina