Louise, 17 år
01. februar 2021
Jeg føler mig ensom og overset
Jeg føler mit tit ensom. I august started jeg på gymnasiet og hat ikke fundet nogle at snakke med endnu, selv i min famile kan jeg godt føle mig ensom og overset, jeg er nemlig det ældste ud af 4 så der er meget at se til, men føler tit der ikke er plads til en samtale med mig alene uden afbrydelser så det aldrig bliver færdig.

GirlTalks svar
Kære Louise
Jeg er ked af at høre, at du tit føler dig ensom. Vi kan alle føle os ensomme fra tid til anden, men det skal jo helst ikke være en dominerende følelse i ens liv.
For at tale om gymnasiet først, så kan det godt tage lidt tid at finde sig ind på hinanden og finde ud af, hvem man klikker med. Og dem, man i starten klikker med, er ikke altid dem, man ender med at hænge ud med, når gymnasietiden er slut (taler af erfaring). Jeg kan heller ikke lade være med at tænke, at corona nok ikke gør det lettere. Jeg ville godt nok også synes, det var svært at møde nye venner, hvis ens daglige kontakt var over Teams eller Zoom – og du er garanteret ikke den eneste i klassen, der har det sådan.
Måske er det noget, I kunne tage en fælles snak om i klassen? Hvis det ikke bliver bedre med tiden, og når I er tilbage på gymnasiet, kunne det så være en mulighed at skabe kontakt til nogen fra de andre klasser? Fx via festudvalget, musical eller hvad der ellers måtte være af aktiviteter på tværs af klasserne? For ens venner behøver jo (heldigvis) ikke at komme fra ens egen klasse – jeg kender flere, som har fundet deres venner i parallelklassen eller et helt tredje sted 😊
Og det med at føle sig overset derhjemme kan jeg sagtens nikke genkendende til (har selv 4 søskende). Selvom man er den ældste, har man jo stadig brug for at blive lyttet til og lagt mærke til – måske særligt, når man føler sig lidt ensom. Jeg håber ikke, at du tager det som et udtryk for manglende interesse fra dine forældre. De prøver sikkert at fordele sol og vind lige, men da de små søskende kræver lidt mere, end de store, får de ofte det meste af ”solen”. Jeg er dog ikke i tvivl om, at dine forældre gerne vil være der for dig og høre, hvad du har på hjerte, så måske gælder det om at finde de rette rammer for en snak – evt. foreslå en gåtur, så I ikke risikerer afbrydelser fra dine mindre søskende?
Hvis du kan bruge en snak, er du også altid mere end velkommen på GirlTalks chat – vi vil rigtig gerne høre, hvad du har på hjerte.
Mange kærlige hilsner Amalie