Anonym, 12 år
04. februar 2021
Jeg har brug for at komme ud med mine ting, men jeg ved ikke, hvem jeg skal snakke med
Hej girltalk! Jeg har virkelig udnyttet jer i har været fantastiske og skrive med. Men jeg føler meget ensom jeg har kun 2 søn rigtige venner, men de er populær og har ikke tid til mig jeg gå rundt og tumler med noget depression men ved ikke hvem jeg skal snakke med. Jeg er også den eneste der har fået menstruation det har de andre ikke jeg ved ikke hvad jeg skal gøre jeg har brug for og komme ud med mine ting men jeg ved ikke hvem jeg skal snakke med please hjælp mig kh anonym

GirlTalks svar
Kære du
Mange tak for din søde kommentar, det er rigtig dejligt at høre at vi kan være til hjælp :)
Jeg vil starte med at fortælle dig at dét, at du skriver med os og tager ansvar for dine problemer - det er sejt. Dét er nemlig meget sejt at række ud når man har det svært, da det kræver styrke. Ud fra det jeg læser, da oplever du at depressive tanker og menstruation fylder. Dét er godt nok to nederen ting at have på samme tid. Nu ved jeg ikke hvordan det er at være dig, men jeg ville kunne forestille mig at det måske ville kunne få dig til at føle dig lidt “ved siden af” og forkert?
Hvis det er tilfældet, så vil jeg fortælle dig at du ikke er forkert. Alle piger kommer til at få menstruation og rigtig mange piger/kvinder kommer til at kæmpe med depression. Der er mange der skriver indlæg til pigetanker omkring deres depressive tanker…
Du skriver at du har to “rigtige venner”, ved de at du har det svært og tumler med depression? Ville du turde fortælle dem hvordan du havde det? Ville du måske have mod på at fortælle dem hvad de kunne gøre for dig? Dét kan nemlig være rigtig svært at vide hvordan andre har det, og nogle gange løber folk bare rundt i sin egen (glade) boble og glemmer at se folk omkring en der har det hårdt.
Derudover tænker jeg, at det ville være aktuelt at tale med en voksen omkring nogle af dine tanker og oplevelser. Alle voksne kvinder ved hvordan det er at have menstruation og de fleste kan godt huske at den første tid med menstruation kan være lidt ubehagelig. Måske det kunne være dejligt at blive spejlet og snakke med nogle af dem? En moster, en lærer, en bedstemor?
Hvad depressionen angår, da vil jeg høre om du har du talt med dine forældre eller en læge? Dét er vigtigt at tale med nogen der kan hjælpe en hvis man tumler.
WHO har lavet denne video omkring depression, måske du kan spejle dig i noget af det? Link: https://www.youtube.com/watch?v=XiCrniLQGYc&list=LL2h6KSqSNtZRvxEoTy4i6HQ
Jeg håber du kunne bruge dette svar, ellers er du ALTID velkommen til at kontakte os på chat, pigetanker eller tilmelde dig EmpowR. Du er aldrig alene og vi vil altid tale med dig <3
Knus Nina