Mille, 13 år
01. februar 2021
Jeg synes mine venner er begyndt at blive kedelige
Jeg synes mine venner er begyndt at blive kedelige, og når jeg kigger på de andre der drikker og har det så fedt, bliver jaloux, og ville ønske mine venner var det samme sted. jeg er klar på det og har prøvet det før, min gamle ven løg for mig men vi stoppede med at være venner men savner hende lidt er bange for at jeg er naiv og bare burde være glad for de virkelige gode venner jeg har. :)

GirlTalks svar
Hej Mille
I din alder sker der mange ting, når det kommer til venner, kærester, alkohol, fester og lignende. Derfor er det også helt naturligt, at man kan blive i tvivl om, hvorvidt de venner man har, er de rigtige.
De venner du har, som ikke drikker og “har det fedt”, kan jo sagtens være nogle virkelig gode venner alligevel. De er måske bare sjove på nogle andre punkter! Selvom man har én vennegruppe, man er glad for at snakke, hygge og slappe af med - så kan man sagtens have en anden vennegruppe, man så kan lave nogle andre ting med.
Måske du kan spørge “de andre”, om du må være med, når de fester? (Selvfølgelig kun, hvis dine forældre også tillader det ;-) ). Det kan være, at dine andre venner pludselig også gerne vil være med alligevel, men ligesom dig har været bange for, at stå alene med den følelse.
Du er bestemt ikke naiv, for det er helt naturligt, at man i puberteten vokser fra de venner, man havde som lille, og finder nogle andre, som minder mere om en selv. Vi udvikler os alle forskelligt i din alder, og nogle er længere fremme end andre, når det kommer til modenhed. Derfor kan man føle, at man vokser fra hinanden, og det er helt okay. Nogle gange finder man sammen igen efter mange år, andre gange kan man afslutte venskabet på en fin og stille måde, og så være glad for de minder, man har sammen.
Jeg håber, du kunne bruge mit svar. Og ellers er du altid velkommen til at skrive igen eller spørge hos chatten.
Hilsner fra Nikoline, GirlTalk