Anna, 17 år
08. februar 2021
Jeg valgte p-piller, fordi jeg gerne ville kunne kontrollere min menstruation, men har ingen kontrol længere
Jeg har været på p-piller i næsten 5 måneder. Men de sidste to måneder har jeg fået menstruation en uge før jeg skal holde min pause. Sidste måned tog jeg stadig mine piller som normalt selvom jeg havde mens, men ved ikke om det er den rigtige løsning. Når jeg så en uge efter skal holde min pause for jeg ikke rigtig min menstruation. (Hvilket giver god mening, fordi jeg lige har haft den).
Jeg valgte at starte på p-piller fordi jeg gerne vil kunne kontrollere min menstruation, men har ingen kontrol over det længere. Hvad gør jeg?

GirlTalks svar
Kære Anna.
Det lyder som om, der er gået “ged” i det med p-pillerne. Normalvis kan man godt springe en menstruation over ved at starte på en ny pakke, så snart man er færdig med den sidste, og dermed ikke holde 7 dage uden piller. Hvis man gør det, så kan tidspunktet for ens menstruationsstart godt ændre sig lidt, men som regel ikke mere end nogle timer/en dags tid. Det er mange år siden, jeg selv startede på p-piller, og jeg kan derfor ikke huske, hvorvidt det er normalt, at menstruationerne er uregelmæssige i den første periode.
Mit bedste råd til dig vil nok være at kontakte den læge, der har udskrevet p-pillerne til dig og tage en snak med ham/hende om, at du stadig oplever en uregelmæssighed i din menstruation. Det skulle jo gerne, som du selv skriver, være en af de gode ting ved p-piller - nemlig at man kender tidspunktet :-)
Kærlig hilsen fra Nikoline, GirlTalk