Anonym, 12 år
03. februar 2021
Min ven klistrer og vil bestemme alting for mig
Jeg har en ven som jeg fik da jeg var ensom. hun klister til mig og bestemmer alting for mig. der var engang hvor jeg fortalte hende om en pige fra min klasse jeg havde det lidt hårdt med. jeg snakkede så med hende pigen senere og min ensom ven kommenterede på det og bestemmer nu også hvem jeg er sammen med. hun kontrollere hele mit sociale liv i min klasse.

GirlTalks svar
Kære du
Det lyder som en svær situation, du står i med din veninde. For lige så dejligt det er at have en god veninde, lige så vigtigt er det, at man har plads til at være sig selv og træffe sine egne valg. Ofte, når vi bliver kontrollerende, udspringer det af, at vi frygter at miste. Kunne det tænkes, at din veninde forsøger at kontrollere dig, fordi hun er bange for at miste dig som veninde? For tænk nu, hvis du fandt en veninde, som var endnu bedre og endnu sjovere at være sammen med ... Jeg tror, det er vigtigt, at du får sat nogle grænser i jeres venskab - men selvfølgelig på en kærlig måde. For det kan lyde, som om at din veninde måske er den, som føler sig lidt ensom i øjeblikket. Måske kan du sige til hende, at du oplever det, som om hun forsøger at styre, hvem du ses med, og at det ikke er rart for dig. Men samtidig også forklare hende, at det, at du er venner med andre, jo ikke betyder, at du ikke også kan være venner med hende. Ville det være en mulighed at invitere hende med, når du ses med andre? For hvis hun følte sig mere inkluderet, kunne det måske gøre, at hun ikke følte det samme behov for kontrol?
Hvis du har brug for en snak og evt. nogle råd til, hvordan du kan tage en god snak med din veninde, så er du meget velkommen på chatten. Vi vil altid gerne høre, hvad du har på hjerte 🙂
De kærligste hilsner
Amalie