Pige, 11 år
08. januar 2021
Er det normalt at have kønshår som 11-årig?
Er det normalt at have kønshår som 11-årig? og hvad er gennemsnitsalderen? for er nemlig den eneste der har hår og vil gerne vide hvornår de andre ca. for det.

GirlTalks svar
Kære pige næsten 12
Mange tak for dit spørgsmål angående kønshår. Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at det er helt normalt at din krop begynder at udvikle sig i 11-årsalderen.
Sexlinien skriver: For piger begynder puberteten omkring 12-års alderen og varer til de er cirka 18 år. Der kan godt være forskel på, hvornår præcist den enes og den andens pubertet begynder.
Ud fra det jeg har læst, og har erfaret, omkring puberteten, så er der stor forskel på, hvordan og hvornår kroppen begynder at udvikle sig. Nogen oplever kønsbehåring, andre oplever at deres bryster begynder at vokse, andre får menstruation og andre får mere former.
Puberteten kan være en svær tid, da kroppen gennemgår store forandringer. Disse forandringer kan være lidt pinlige og være til stor gene, hvis ikke man får snakket om det. Derfor vil jeg bare sige tusind tak for dit spørgsmål og jeg håber, du bliver ved med at være lige så sej og frimodig omkring din pubertet.
Jeg håber du kunne bruge dette svar til noget! Du skal også være velkommen til at læse mere om pigers pubertet og krops- og kønsbehåring på sexlinien.dk
Kærlig hilsen Nina, Girltalk
PIGERS PUBERTET: https://www.sexlinien.dk/emneside-piger-kvinders-kroppe/pigers-pubertet
KROPS- OG KØNSBEHÅRING: https://www.sexlinien.dk/emneside-kroppen/krops-og-koensbehaaring