Martha Karoline, 15 år
27. januar 2021
Jeg døjer med selvværdsproblemer og min kæreste har social angst
Hej GirlTalk,
Jeg er en 15 årig pige med en super sød jævnaldrende kæreste. Der er bare det problem at han har social angst og jeg døjer med selvværdsproblemer. Jeg kan ikke spise foran min kæreste og vi kan derfor ikk rigtig lave så mange ting. Min kæreste har heller ikk været hjemme hos mig, en eneste gang siden vi blev kærester for ca 4 måneder siden. Selvom vi har boet på samme vej og kendt hinanden altid. Jeg vil rigtig gerne have hjælp til ikk at være så usikker på om hvordan han vil se på mig hvis vi spiser sammen, og så kunne jeg godt tænke mig lidt hjælp til hvordan jeg hjælper ham igennem svære tider med angst uden at være besværlig eller gøre ham utilpas. Jeg vil så gerne være der for ham, og hjælpe så vidt muligt.
Jeg håber i vil svare:) på forhånd tak

GirlTalks svar
Kære Martha Karoline
Tak for at dele dine tanker og overvejelser med os.
Jeg vil gerne starte med at sige tillykke med din søde kæreste, og det lyder som om at du holder rigtig meget af ham. Han er godt nok også heldig med sådan en omsorgsfuld og betænksom kæreste som dig :)
Det kan være rigtig svært at vide hvad man skal gøre / hvordan man skal opføre sig, når nogen man holder af kæmper med noget psykisk. Derfor synes jeg det er mega flot af dig at kontakte os og dele dine tanker og bekymringer. Det kræver nemlig styrke og mod at række ud.
Du skriver at du gerne vil have hjælp til “ikk at være så usikker på om hvordan han vil se på mig hvis vi spiser sammen, og så kunne jeg godt tænke mig lidt hjælp til hvordan jeg hjælper ham igennem svære tider med angst uden at være besværlig eller gøre ham utilpas.”
Mit bedste råd til jer begge er “ærlighed” og “nysgerrighed”. Jeg vil lige uddybe med eksempel herunder:
• Ærlighed fra dig: Ville du måske turde dele, hvordan du har det med at din kæreste ser dig spise? Ville du måske kunne dele hvad du frygter, at han vil tænke?
• Nysgerrighed fra ham: Så kunne han måske have mulighed for at stille spørgsmål til, hvorfor du tænker og oplever dét, som du gør? Han kan måske spørge dig omkring, hvordan du ønsker at han skal opføre sig, når I spiser sammen?
• Ærlighed fra ham: Har han eller vil han måske turde dele, hvordan han oplever sin angst? Vil han måske turde dele sine tanker omkring angsten i fremtiden?
• Nysgerrighed fra dig: Ville du måske kunne spørge ham, hvad han ønsker fra dig, når han har angst? Hvordan kan du bedst muligt være der for ham nu og i fremtiden?
Jeg håber, at I måske vil lade jer inspirere af nogle af disse spørgsmål til en snak. Hvis det er lettere, kan du / I også skrive det ned i stedet? Jeg kender nemlig ikke svaret på dine spørgsmål, da det kun er dig og ham, der ved hvad der er rigtigt for jer selv. Det er nemlig næsten UMULIGT at gætte hvad andre mennesker har brug for, og jeg tror de fleste mennesker kan lide at blive spurgt, så de ikke bliver umyndiggjorte :)
Jeg håber det giver mening og at du kan bruge det til noget. Ellers er du altid velkommen til at fortsætte snakken med os online på chatten.
Kærlig hilsen Nina, Girltalk