Pige, 14 år
30. juli 2021
Folk fra min klasse er begyndt at kommentere meget på min krop
Hej jeg er på det sidste blevet meget opmærksom på min krop... jeg har egentlig aldrig rigtigt tænkt over at min krop så anderledes ud end andre på min alder min krop har altid bare været min krop. Her er lidt baggrunds informationer om mig der måske gør det nemmere at forstå min situation. Jeg er elite atlet og træner op til 30 timer om ugen jeg har dyrker min sport på højt plan siden jeg var ca 3 år gammel (dengang var det ikke på højt plan selvfølgelig) Nårh men på grund af mine mange træninger er jeg maget tynd. Det har jeg altid fået af vide hos lægerne men det har aldrig hvervet et reelt problem. Det skal også lige siges at jeg ikke har noget problem med mad, jeg spiser hvad jeg vil hvornår jeg vil og i store mængder😂 Nårh men her er mit problem folk fra min klasse er begyndt at kommenterer meget på min krop. De siger ting som F. Eks. Du er flad som en dør, du er tynd som en pind, du ville være meget pænere hvis du have former, spis en burger eller hvis jeg går på toilettet i spisepausen spørger de om jeg skal ud og stikke en finger i halsen. Det gør mig virkelig trist fordi at jeg jo ikke selv nogensinde har tinkt over det selv og at jeg bare går på toilet fordi jeg skal tisse. Jeg er også begyndt at prøver også at skjule min krop ved fx mange lag, oversized tøj, og tykke strømpebukser under mine bukser. Hjælp det påvirker mig virkelig negativt både i forhold til min skolegang, min sport og mit selvværd😕

GirlTalks svar
Kære du
Tusind tak for dit brev - det er så sejt af dig, at du tør dele dine tanker med os <3
Jeg fornemmer, at det fylder meget hos dig, at dine klassekammerater kommenterer på din vægt og din krops udseende, og du siger også, at det påvirker dig negativt. Det er jeg rigtig ked af at høre!
Det er rigtig øv at føle sig ukomfortabel på grund af noget, som andre siger, men du skal bare vide, at du ikke er den eneste. Der er mange andre piger, der har oplevet noget af det samme som dig, så du er ikke alene ❤️  Eksempelvis kan du læse dette brev herunder, hvor en anden pige fortæller om sine følelser omkring krop og selvværd - måske kan du spejle dig i noget af det og se, at du bestemt ikke står alene <3
Her er brevet: https://girltalk.dk/pigetanker/2021/7/21/krop-jeg-har-her-p-det-sidste-haft-det-rigtigt-svrt-ved-min-krop
Jeg kan godt nikke genkendende til de følelser, du fortæller mig om her, og det er bare så ærgerligt, at du skal være trist over det. Derfor er det også mega fedt, at du har åbnet op her overfor mig! <3
Måske kunne du også have lyst til at snakke med nogle af dine veninder, dine forældre eller en sød lærer om det? Min egen erfaring har i hvert fald lært mig, at det kan gøre det hele lettere at få talt om sine bekymringer med nogen andre ❤️
Ellers kan du også prøve at sige fra, hvis dine klassekammerater kommenterer på din krop igen, og så kan du fortælle dem, at det jo altså bare er sådan, du er. Alle kroppe er unikke, forskellige og smukke på sin egen måde, uanset om de er store eller små, og ud fra det, du fortæller mig, er du glad for din krop, men det er bare de andres dumme kommentarer, som gør det svært.
Det kunne måske hjælpe at sige til dem, der kommenterer på din krops udseende, at du synes det er irriterende, og at det faktisk gør dig ked af det - for måske ved de slet ikke, hvor trist du bliver over at høre på dem?
Jeg håber i hvert fald, at du kan bruge noget af dette til at få løst dit problem. Husk på, at du er værdifuld præcis som du er, og du fortjener alt det bedste i verden ❤️
Hvis du har lyst, er du også altid velkommen på GirlTalks chat, hvor vi er mange rådgivere, der super gerne vil hjælpe dig og lytte til dig <3
Mange kærlige knus fra Julie