Anonym, 12 år
07. juli 2021
Jeg er nervøs over jeg er tidligt udviklet og snart skal skifte skole
Kære girltalk, jeg er en pige på 12 år der skal skifte skole. Hvilket jeg virkelig glæder mig til. Men jeg er gået meget tidligt i puberteten hvilket betyder at jeg allerede har fået bryster, hår og jeg har også menstruation. Jeg har mødt min nye klasse og de virker mega søde men der er ingen af pigerne der er gået i puberteten så jeg er virkelig nervøs får idræt når vi skal i bad. Og når vi i det hele taget er sammen. Jeg håber i kan hjælpe

GirlTalks svar
Kære dig.
Tak fordi du skriver og deler dine tanker og følelser <3
Hvor er det dejligt for dig at du glæder dig til at komme på din nye skole, og at din nye klasse er rigtig sød :)
Det med puberteten kan godt være en lidt svær ting. Ikke fordi der er noget galt med det overhovedet. Men fordi det er så forskelligt hvornår man rammer puberteten og oplever alt det der hører med, som du selv skriver,  for eksempel bryster, menstruation og hår på kroppen. Og selvom det er vidt forskelligt hvornår det sker, så er det heldigvis helt normalt uanset hvornår og hvordan :)
Da jeg var på din alder havde jeg ikke helt ramt puberteten endnu. Men jeg gik i klasse med en pige som ligesom dig, også var udviklet tidligere end os andre. Jeg husker at jeg var meget nysgerrig og jeg talte også med hende om menstruation da jeg ikke selv havde fået det, men jeg ville rigtig gerne blive klogere på, hvordan det var at have det.
Hvis du oplever at du bliver lidt genert eller er bange for at de andre piger kigger på dig når i er i bad, kan du måske prøve at tænke at det handler om at de er nysgerrige? Og hvis du har mod på det, kan det være at i kan få en god snak om de ting du oplever som de andre ikke gør? Det skal du selvfølgelig kun gøre hvis du selv har lyst <3
Alle piger kommer på et tidspunkt i puberteten og kommer til at opleve de kropslige forandringer som du allerede har, og selvom det måske er svært, kan det være du kan prøve at sige til dig selv, at selvom du måske føler du er anderledes, så er du det faktisk slet ikke, du er bare lidt hurtigere til at udvikle dig ;)
Hvis du har mere du gerne vil tale om er du altid velkommen på vores chat i Girltalk :)
Kærlige hilsner Cecilie, Girltalk