Anonym, 15 år
14. juli 2021
jeg tog mig endelig sammen til at sige det til ham
Jeg gjorde jeg tog mig endelig sammen til at sige det til ham. Efter alt for lang tid sagde jeg til ham jeg godt kunne lide ham.
Jeg har gået med den følelse i snart et halvt år jeg elsker ham så højt men han vidste det ikke før for en uge siden hvor jeg tog mig sammen og sagde det til ham. Jeg ville helst havde sagt det ansigt til ansigt men vi bor lidt væk fra hinanden og jeg skulle på ferie så der ville gå noget tid før vi fik snakket sammen. Og jeg kunne bare ikke holde tanken ud mere om han kunne lide mig eller om han bare så mig som en ven.. jeg ringede så for en uge siden til ham og det startede egentligt meget normalt. Men jeg havde ikke besluttet mig endnu om det var i dag eller om jeg skulle vente fordi jeg var virkelig virkelig bange for at miste det menneske jeg holder virkelig meget af.
Men jeg fik sagt det til ham. Og til at starte med tror jeg næsten han fik et chok han vidste ikke rigtig hvad han skulle sige til mig. Men jeg sagde bare han skulle sige det han følte men hans svar var bare “ingenting” og der i det øjeblik blev jeg forvirret jeg havde faktisk troet på os vi havde været så meget igennem og jeg blev bare så ked af det selv om jeg prøvede at holde tårerne tilbage… lidt tid efter var der bare lidt akavet stilhed og efter sådan 2-3 minutter begyndte han at grine han snakkede bare med en anden og havde vist ikke nogle situationsfornemmelse eller så ville han bare have tankerne fra mig væk jeg ved det ikke… men i samtalen før sagde han også at vi skulle tage snakken på et andet tidspunkt men jeg tror bare ikke at jeg kunne holde den tanke ud at skulle vente mens jeg var på ferie og være nervøs for alt..
Men nu vil i nok sige at der er mange fisk i havet og at jeg bare skal finde en ny.. men det er virkeligt svært for mig fordi han var der virkeligt vær gang jeg havde det dårligt og han var min eneste ven jeg blev bare glad af at kigge på ham hans smil gjorde mig endnumere glad og jeg elskede bare hans selskab fordi jeg kunne være mig selv og han sagde ikke jeg skulle lave om på mig selv og vigtigst at han ikke dømte mig som jeg faktisk føler nærmest alle mennesker gør.. og da jeg fandt ud af at jeg havde spiseforstyrrelse havde jeg det skidt og ikke vidste hvad jeg skulle gøre af mig selv og følte mig anderledes og mærkelig. Men han hjalp mig igennem som den eneste af mine venner de andre venner jeg havde syntes det var lidt mærkeligt og hvidste ikke hvordan de kunne hjælpe og gad ikke..
Men nu er det jo en uge siden at jeg sagde det til ham og efter jeg har sagt det kan jeg ikke kende ham mer han sender kun sorte snaps når jeg blandt andet skriver om han har haft en god dag.. og det gør mig bare trist når han før hen har sendt snaps af ham selv eller hans hund som også gjorde mig glad.. jeg spurgte også om vi kunne snakke her i går men igen den der sorte skærm.. og jeg ved godt at jeg skal give det tid tid og mere tid han skal jo have ro og plads til at tænke men jeg er virkelig virkelig bange for at han bare sletter mig eller ikke gider at skrive med mig mere.. jeg vil bare ikke midste ham men hvis det er det der gør ham glad så er det vel det han skal gøre fordi inders inde i mig vil jeg bare have at han er glad fordi han har gjordt rigtig meget for mig som har gjordt mig virkeligt glad.. jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre nu har ikke rigtig nogle venner at snakke med om det som hjælper og det er egentligt også derfor jeg skriver til jer selv om jeg ikke ved hvor meget det hjælper❤️

GirlTalks svar
Kære modige dig
Tak for dit brev. Jeg vil starte med at sige, jeg synes du er mega sej. Du er så god til, at sætte ord på dine følelser! Jeg er rigtig glad for, at du skrev til os.
Og så er det virkelig, virkelig stærkt, at du har været helt åben og ærlig overfor ham, du holder af. Det er en egenskab og kræver et mod, som er beundringsværdigt. Godt gået!
Det er utroligt hvor såret og usikker man kan blive, når sådan en samtale går skævt. Jeg forstår godt, at du blev ked af, at han sagde ”ingenting”, og bagefter lod opmærksomheden glide over på en anden ven.
Men – jeg tror du har helt ret i, at han måske har fået et chok. Selvom han ikke har opført sig på en måde, der var særligt hensynsfuld overfor dine følelser, synes jeg faktisk hans reaktion lyder meget naturlig. Det lyder som om, han har været en stor støtte og en rigtig god ven overfor dig, og derfor er jeg ikke i tvivl om, at han holder af dig – du kan være sikker på, at det ikke passer, han føler ”ingenting”. Måske er han så glad for jeres venskab, at han ikke har lyst til, at det skal være på nogen anden måde lige nu. Og så kan det jo være rigtig svært at vide, hvad man skal sige, når man får sådan en besked – det har nok været svært for ham at være i en samtale, der potentielt kunne såre dig.
Jeg vil ikke sige til dig, at der er mange fisk i havet. Det er slet ikke det, det handler om – det er jo lige præcis ham, du holder af, og så kan det være lige meget med de andre fisk. Det jeg forstår dig sige er, at du gerne vil have det godt i JERES relation igen – hvordan den relation end skal være. Det er rigtig stort at du skriver, du inderst inde bare gerne vil have, han er glad. Du lyder som en, der er god at have i sit liv, og han er heldig.
Han har måske brug for lidt tid til at mærke, hvad han vil, og hvordan han skal gribe den snak an. Det er tydeligt at læse, at du er modig, og tør stå ved dig selv om dine følelser – måske du kunne hjælpe ham lidt?
Jeg kan godt forstå, at du savner at få snaps af hans hund, at se hans smil og de ting han laver. Det ville være rigtig ærgerligt at miste de ting i jeres relation, der gør dig glad. Så hvad med at fortælle ham nogle af de ting, du har skrevet i dit brev til os? Hvis han ved, at du bare gerne vil have han er glad, og ikke har brug for at høre ham sige noget bestemt lige nu, kan det måske være, at han kommer lidt ud af sin ”chok-tilstand”?
Jeg er ked af at høre, det er svært at tale med venner om den her svære situation. Hvis du har lyst til at tale med andre om det, er du altid velkommen på vores chat <3
Jeg håber virkelig, at du begynder at få snaps, der får dig til at smile igen – hvis de ikke kommer af sig selv, kan du altid minde ham om, at du stadig bare er hans gode ven, og det vigtigste er at I ikke mister hinanden. Hvis han ikke er nem at komme til at snakke med lige nu, bliver han måske glad for en besked?
Til slut er det vigtigt for mig at pointere, at du IKKE er ”mærkelig” - du er tvært imod et ærligt og ægte menneske, der tør fortælle folk at de er værdsat, og det kunne mange lære noget af. Bliv ved med at være, som du er.
De bedste tanker, og rigtig god sommer til dig
Josefine, Girltalk