Frida, 13 år
01. juni 2021
Alle i min klasse ved, jeg har fået mens, for jeg havde hvide bukser på
Jeg har lige fået mens men alle i min klasse ved det fordi jeg har haft hvid bukser på så man kunne se det var virkelig pinligt og jeg ved at folk taler bag ryggen på mig jeg ved ikke hvad jeg skal gøre hvad synes i jeg skal gøre

GirlTalks svar
Kære Frida. Tak for dit brev!
Hvor lyder det bare som om, at det var en rigtig øv-oplevelse at bløde igennem. Men jeg vil huske dig på, at det er helt normalt!  Jeg er ret sikker på, at alle piger prøver at bløde igennem undertøj, bukser eller andet op til flere gange i løbet af deres liv.
Menstruation er helt naturligt, men alligevel er det for mange et svært emne at tale om. Derfor kan jeg godt forstå, at du syntes det var pinligt. Men det skal du ikke gøre en anden gang - det kan ske for os alle sammen <3
Hvis du føler, at det er dine klassekammerater, der taler bag om ryggen på dig - så synes jeg, du skal tale med din klasselærer om det. Måske vil han/hun tage en snak i klassen om, at man skal være ordentlige over for hinanden, og at en ting som at bløde igennem kan være rigtig pinligt og gøre en ked af det. Og at det bestemt ikke hjælper, hvis nogen så gør grin.
Jeg håber, du får taget mod til at tale med din lærer. Eller måske sige til dine venner, at du bliver rigtig ked af, de taler om dig bag din ryg.
Virtuelle kram fra Nikoline