Cecilie, 17 år
14. juni 2021
Jeg føler, jeg prøver at få gode karakterer, men det er ligesom om, der er en stopklods
Hej, jeg er en pige på 17.
Jeg gå lige nu i 1g og min karaktere ligger rimlig i bunden. Jeg føler jeg prøver og prøver at få gode karaktere, men det lige som om der er en stopklods og det bare kører i ring. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre jeg føler mig helt vildt dum, og føler ikke jeg udvikler mig som jeg gerne vil. Jeg prøver hele tiden at sætte mig nogle mål, men har vildt svært ved at opnå dem. Har i nogle gode råd til mig? Hilsen Cecilie

GirlTalks svar
Kære Cecilie. Tak for dit brev!
Jeg er helt sikker på, at de udfordringer, du oplever med karakterer og præstation er noget, som mange andre piger på din alder OGSÅ oplever!
Først og fremmest er det vigtigt for mig at give dig en huskeregel med på vejen: Karakterer definerer ikke dig og din værdi :-) Selvom karakterer er en målestok, der nogle gange kan være afgørende for videregående uddannelse osv., så bør de aldrig styre dit liv så meget, at du tvivler på dig selv.
Når det så er sagt, så kan jeg godt forstå, du føler frustration over at prøve uden at lykkes. Mit bedste råd må være at tale med en lærer, du er tryg ved, eller måske en studievejleder. Mange gymnasieelever er pressede og har god gavn af lektiehjælp, vejledning i forskellige strategier eller lignende. Det kan være, at du med lidt støtte kan opnå nogle af de mål, du sætter dig!
Jeg håber, du finder en at dele dine udfordringer med - og at du kommer gennem gymnasietiden med en følelse af, at du har stor værdi, selvom skole kan være svært.
Knus fra Nikoline, GirlTalk