Vilola, 13 år
18. maj 2021
Er det normalt at have så stærke menstruationssmerter, som jeg har
Er nogle gange itvil og det er normalt at have så stærke menstruations smerter som jeg har.

GirlTalks svar
Kære Vilola,
Tusind tak for at du har skrevet til mig og for dit spørgsmål <3
Nu ved jeg jo ikke hvor stærke dine menstruationssmerter er, men jeg kan fornemme på det du skriver at de er stærke og påvirker dig meget.
Ikke alle, men de fleste kvinder og unge piger døjer med menstruationssmerter – i hvilken grad er meget forskelligt fra kvinde til kvinde, nogle har mange og stærke smerter, andre lidt mindre smerter, nogle slet ingen. Det afhænger meget af hvordan vores kroppe er skruet sammen. Det er ikke farligt, men kan føles meget hårdt og svært når de rammer.
Jeg selv har døjet med meget kraftige menstruationssmerter og søgte egen læge, for at få gode fifs og hjælp til hvordan jeg kunne mindske smerterne. Derudover har jeg fået gode råd fra veninder og andre kvinder til hvordan jeg kan afhjælpe mine smerter.
Så et enkelte par råd fra mig til dig, vil jeg også sende din vej:
-       Varmepuder/-tæpper på maven og underlivet kan afhjælpe smerterne, da varme får kroppen og musklerne til at slappe af. Eller et dejligt varmt bad.
-       Fysisk aktivitet kan også afhjælpe smerterne – så bevæg dig, selvom det måske føles umuligt og uoverskueligt.
-       Sidst men ikke mindst, kontakt din egen læge, her vil du kunne få hjælp.
Jeg håber at du kan bruge mit svar, og få en idé om at du ikke er den eneste som har smerter. Så tal med andre om det, måske I kan dele erfaringer med hinanden.
Hvis du har flere spørgsmål, skal du endelig skrive til Girltalk igen – vi sidder også på vores chat- og smsrådgivning hver aften fra kl. 18.30-22.30.
De største virtuelle kram fra Linda