Mathilde, 13 år
17. maj 2021
For nylig begyndte jeg at blive meget opmærksom på min krop
Jeg er en pige der om nogle måneder fylder 14, og for nylig begyndte jeg at blive meget opmærksom på min krop, og om jeg vejer for meget. Jeg har prøvet at regne mit BMI ud, og det siger 20. En pige på min alder burde have et på 18. Jeg er ikke viderfølgende tyk, og det er heller ikke fordi jeg føler mig utryk med at spise for meget, men jeg er begyndt at synes jeg har lidt for meget fedt på maven. Det kan godt være fordi jeg fik menstation som 11 årig, og derfor har flere former end en på min alder, men jeg er bare ved at blive lidt bekymret for om jeg dyrker lidt for lidt motion❤️

GirlTalks svar
Kære Mathilde,
Tak fordi du skriver herind, og tør dele dine tanker og følelser med os. Det er virkelig sejt!
Det er aldrig rart at gå og bekymre sig om sin krop, men du skal vide at du ikke er alene. Vi får rigtig mange henvendelser fra piger med mange af de samme tanker som dig.
Først og fremmest vil jeg skrive, at du er perfekt lige præcis som du er. Derudover vil jeg skrive, at BMI ikke er det bedste at gå ud fra, da der er en masse ting som den ikke tager højde for.
Jeg er dog interesseret i at høre hvor du har hørt at man i din alder skal have et BMI på 18, det har jeg aldrig hørt om før.
Men hensyn til at du skriver at du er bekymret for om du dyrker for lidt motion, så er det svært for mig at kommentere på, da jeg ikke ved hvor meget motion du dyrker. Motion er altid godt, men motion er mange ting, en gåtur, at cykel til skole og danse er f.eks. også gode måder at bevæge sig på. Personligt synes jeg selv at motion skal være sjovt, og ikke en bekymring. Hvad tænker du om det?
Når man er i puberteten, sker der en masse ting med kroppen, og det sker i forskelligt tempo fra person til person, hvilket nemt kan gøre, at man føler at ens krop er anderledes end de andres. Men det er helt normalt, og din krop er helt normal og lige som den skal være.
Hvis du har brug for at snakke videre, så er du altid velkommen på chatten, som har åben hver aften <3.
Knus
Dea, Girltalk