Caroline, 12 år
03. maj 2021
Jeg er bange for, at drengene finder ud af vores kodeord for mens
I min klasse er mange af pigerne allerede begyndt at få mens, og vi har endda lavet et kodenavn til det, så vi stadig kan tale om det når drengene er der. Jeg er temmelig tit bange for at de på en eller anden måde finder ud af at jeg har det, og min veninde siger at jeg ikke skal være bange, for det er helt naturligt.

GirlTalks svar
Kære Caroline. Tak for dit brev.
Jeg er helt enig med din veninde - du skal ikke være bange :-)
Når det så er sagt, så ved jeg også godt, at mange i den første lange periode med menstruation kan føle sig flove over det. Det er selvfølgelig også meget privat, hvad der foregår nede i det område, og man behøver ikke fortælle andre om det, hvis ikke man har lyst!
Det er bare vigtigt for mig at skrive, at det nemlig ER helt naturligt at have menstruation. Det er noget alle piger oplever at få på et eller andet tidspunkt i deres ungdom, og det er noget vi skal leve med, til vi engang bliver gamle. Men om du vil tale om og fortælle andre om det - det står dig frit for <3
Kram fra Nikoline