Opal, 12 år
28. maj 2021
Jeg er begyndt at svede mere på det sidste
Jeg er begyndt at svede mere på det sidste(det lugter også mere) så derfor går jeg også i bad hver dag. Efter jeg har været i bad smører jeg hånd sprit under armene(jeg ved godt det lyder skørt men det er altså for at fjerne de sidste bakterier) og tager så deodorant på. Men selvom jeg bruger antiperspirant kan jeg alligevel lugte det efterse første to timer i skolen og jeg tror måske det er fordi at mine forældre insistere på at jeg ikke skal bruge en med parfume i. Jeg vil ikke hvad jeg skal gøre- jeg synes det er træls at gå og lugte hele tiden men jeg ved ikke hvordan jeg skal få sagt til mine forældre at jeg gerne vil have en kraftigere deo, kan i hjælpe?

GirlTalks svar
Kære Opal,
Tak fordi du skriver herind, og tør dele dine tanker og følelser med os. Det er virkelig sejt!
Jeg kan læse, at du har det svært ved at du er begyndt at svede mere, og jeg kan godt forstå at du synes at det er rigtig irriterende. Du skal vide, at det er fuldstændig normalt når man er på vej ind i puberteten, da kroppen forandrer sig og danner mange hormoner.
Ud fra det du skriver, kan jeg forstå, at du gerne vil have råd til hvad du skal fortælle dine forældre. Hvis jeg var i dine sko, tror jeg at jeg ville sige det som det er. Fortælle dem, at du virkelig synes at det er et problem, og at du har brug for deres hjælp til at finde en løsning. Hvis du synes det er svært at fortælle dem det, kan du også starte med at skrive en SMS til dem om det, eller vise dem dit brev + svar til pigetanker.
Hvis jeg skulle give dig nogle gode råd omkring sved, ville det være:
1. At vaske sig grundigt under armene hver dag, med en mild sæbe. Jeg tror personligt jeg ville undgå at bruge håndsprit, da huden under armene godt kan være lidt følsom.
2. Tage deodorant på om aftenen lige inden du går i seng på ren og tør hud. På den måde giver du deodoranten tid til at virke.
3. Finde en god deodorant, du kan evt. tage dine forældre med på apoteket eller matas, og så kan få god hjælp. Deodorant med duft kan være rart, men ikke nødvendigvis dem som mindsker sved bedst.
4. Personligt kan jeg godt lide deodoranten ”5 Days Deo”, den kan købes i Matas og behøves kun at bruges omkring hver 5.dag. Men snak selvfølgelig med dine forældre og en medarbejder i matas inden du køber den.
5. Snakke med din egen læge, det kan være han/hun også kan hjælpe dig.
Hvis du har brug for at snakke mere om det, er du meget velkommen på chatten som har åben hver aften!
Knus
Dea, Girltalk