Pige, 12 år
24. maj 2021
Jeg gad bare så gerne have, at jeg fik mens nu, men jeg har stadig ikke fået det
En fra min klasse har lige fået mens og hun har kun sagt det til mig. I dag i skolen så vi ultra nyt og der snakkede de om mens, der var mange der spurgte om der var nogen i vores klasse der havde fået det. Jeg svarede nej men alligevel havde jeg lidt lyst til at sige det. Jeg gad bare så gerne have at jeg fik det nu men jeg har stadig ikke fået det.

GirlTalks svar
Kære du
Tak fordi du skriver herind, og tør dele dine tanker og følelser med os!
Jeg kan godt huske da jeg gik i folkeskole, og de første piger fra min klasse begyndte at få menstruation. Jeg syntes både at det var lidt skræmmende, men også meget spændende. Jeg kan huske, at jeg på den ene side rigtig gerne vil have menstruation, men på den anden side ikke. Jeg ved ikke, om det også er sådan du har det med det?
Vores kroppe udvikler os i et meget forskelligt tempo i puberteten, og det kan derfor være meget forskelligt, hvornår man får sin første menstruation. Typisk får man sin første menstruation mellem 10-15-årsalderen, men nogle får det også før og andre senere.  Jeg synes det er rigtig sejt, at I så en video om menstruation i skolen, så I kan være lidt forberedt på det, men hvis du har lyst til at vide mere om menstruation, kan du også læse mere om det her: https://www.sexlinien.dk/emneside-piger-kvinders-kroppe/menstruation?mode=detail&RowId=SID=114012
Jeg vil også lige skrive, at du er en rigtig god veninde fordi du ikke fortalte de andre i klassen, at din veninde har fået menstruation. Det er godt kammeratskab!
Hvis du har lyst til at snakke mere om menstruation, er du altid velkommen på chatten, som har åbent hver aften!
Knus
Dea, Girltalk