Emma, 15 år
05. maj 2021
Jeg har det lidt svært for tiden
Hej
Jeg har det lidt svært fortiden.
Det er ikke det nemmeste at være mig lige nu.
Jeg går rundt med en masse følelser som bare er konstant inde i mit hoved. Jeg har haft en flirt med den her søde dreng og vi var sammen mange gange og jeg følte jeg kunne være mig selv med ham han gjorde mig glad. Men så pludselig blev han mega sur på mig og det var noget af det værste jeg har prøvet i længe han svarede aldrig rigtig og jeg blev virkelig ked af det endda så ked af det at jeg kastede op... det var for en uge siden det skete og mine tanker er konstant på ham drengen. Han endte også med at kalde mig grimme ting som fatsvag og dum. Det hele køre bare oppe i mit hoved. Jeg har grædt vær dag lige siden og jeg kan nærmest ikke sove om natten.. jeg har sagt det til mine forældre men flere har jeg ikke sagt det til fordi min vennegruppe føler jeg holder mig udenfor. De gider ikke snakke med mig mere og ved ikke hvad jeg skal gøre føler overhovedet ikke at jeg kan sige til dem om der er noget galt endnu. Min mor har også fortalt det til min lære men jeg ved ikke om jeg er klar til at sige det til ham (fordi han er lidt mærkelig) ... jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre af mig selv jeg kan slet ikke holde den her følelse ud.

GirlTalks svar
Kære Emma,
Jeg er virkelig ked af at høre, at du har det svært for tiden. Du skal have tusind tak for at skrive til mig, og for at dele dine tanker med mig <3
Hvis jeg forstår din besked rigtigt, gjorde det dig rigtig ked af at den her dreng afsluttede jeres flirt uden rigtigt at svare dig, hvilket jeg virkelig godt kan forstå. At have følelser for en dreng er dejligt, men lige så dejligt det er, lige trist er det og lige så ked af det kan man blive når det slutter. Og så bliver man jo også bare ekstra ked af det, når han afslutter det på en dum og ærgerlig måde og endda også taler grimt til dig. Det fortjener du ikke.
Jeg synes også at jeg kan fornemme, at du også er påvirket af at du føler dig udenfor i din vennegruppe, hvilket jeg kan forestille mig ikke må være en sjov følelse. Er der nogle i din vennegruppe du føler dig mere tæt på eller tryg ved en andre? Hvis ja, måske du kunne prøve at fortælle det til den ene person først – hvis det altså er det du har lyst til? Hvis ikke, er det selvfølgelig også helt fair.
Jeg bliver dog rigtig glad for at høre, at du har delt dine tanker og følelser med dine forældre, og at din mor faktisk prøver at hjælpe dig til at blive glad igen ved at tale med din lærer. Det hjælper altid på hjertesorg at tale om det, og heling tager tid. Hvor synes jeg det er dejligt for dig, at du kan dele det med dine forældre. Samtidig synes jeg at det er helt i orden, at du ikke ved om du er klar til at tale med din lærer endnu – men nu ved han hvad det er som foregår i dit liv for tiden, og så er han der, når du føler dig klar til at tale med ham en, det er jeg sikker på.
Et sidste råd fra mig til dig er, brug din tid på ting du holder af – har du en hobby, en fritidsinteresse, eller elsker du at lytte til musik eller se serier – så brug tiden på det. Det kan nogle gange hjælpe en med at samle ens tanker og måske finde en ro midt i et tankemylder som føles uudholdeligt.
Jeg håber at du kan bruge mit svar – du er altid velkommen til at skrive til Girltalks sms- og chatrådgivning som har åbent hver aften fra kl. 18.30 til 22.00.
Det største virtuelle knus,
Linda