Maddie, 14 år
10. maj 2021
Jeg har det mærkeligt med mad og min krop fortiden
Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det, men jeg har fået en form for mærkeligt forhold til mad... Jeg går meget op i mad og elsker at lave det, men her på det sidste er mit hjerte vare begyndt at banke virkelig hurtigt når der kommer mad på bordet. Jeg bliver nød til at gå ned på toilettet efter at have spist for at få styr på mig selv og stoppe hyperventiler. Min engelsk lærer begyndte også forleden dag at snakke om BMI og hvor forskruede skønhedsstandarderne var. Men så blev jeg vildt bervøs og mit blik flakkede rundt. Jeg ved jeg for den mad jeg har brug for(sunde fedtstoffer, kulhydrater og massere af protein) men jeg har ikke haft mens i 3 måneder og det giver mig lidt sådan fuuuuuuuuck man følelse. Jeg træner også meget styrke 5 gange om ugen og cardio 4 gang + løb 3 gange. Ved ikke hvad der sker med min krop... mine bryster bliver nærmest mindre kan ikke længere passe mine gamle bh’er eller bukser. Jeg forstår det ikke når jeg nu motionere og spiser i stor mængder og alt i alt har et sundt liv????

GirlTalks svar
Kære Maddie
Tak fordi du skriver ind til Girltalk. Først og fremmest er jeg glad for at du deler dine tanker med mig. Det lyder som om at du har gjort dig en masse tanker om din forhold til mad, og hvordan din krop reagerer på for tiden. Jeg syntes det er rigtigt sejt, at du er så reflekteret omkring hvordan du har det.
Du nævner at du styrke træner fem gange om ugen, laver cardio fire gange om ugen og løber tre gange om ugen. Det lyder som rigtig meget motion, hvilket sagtens kan hænge sammen med at du har tabt dig, ikke kan passe dine gamle bh'er længere og ikke har fået menstration i tre måneder. Jeg har også lyst til at spørge dig om hvorvidt du motionerer fordi du har lyst og syntes det er sjovt? Eller om det er noget du tvinger dig selv til?
Det samme tænker jeg, når du beskriver dit forhold til mad. Har du tænkt over hvornår du først begyndte at få hjertebanken? Og om der var en særlig situation, som udløste den oplevelse med mad, som du har beskrevet for mig?
Det er rigtig sejt, at du er opmærksom på din krop og hvordan du har det. Det vil jeg kun opfordre dig til at blive ved med, særligt hvis du kan mærke, at du faktisk er begyndt at få det dårligt med dit forhold til mad og motion. Hvis du har brug for at snakke videre, så er du altid velkommen til at skrive ind til vores chat. Du kan også tage fat i Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, hvis du er bekymret for om du er ved at udvikle en spiseforstyrrelse.
Knus Hannah