Laura, 14 år
03. maj 2021
Jeg har haft mens i to år og kan stadig ikke putte en tampon op
Jeg har snart haft min mens i to år eller sådn noget, og jeg kan ikke engang putte en tampon der op. Jeg har prøvet flere gange, men jeg syntes det er ubehageligt. Jeg kan virkelig heller ikke finde ud af at sætte den ordenligt i, jeg er like sygt bange for at jeg sætter den i forkert i, og jeg tør virkelig ikke at spørger min moar eller sådn noget hvordan man sætter den i og alt det der.
&
...
Hvordan får man en tampon ind?

GirlTalks svar
Kære Laura & …
Tak for jeres beskeder. I er helt sikkert ikke de eneste der ikke har helt styr på det med tamponer. Jeg kan tydeligt huske at jeg heller ikke anede det, og at jeg synes det var SÅ pinligt at skulle spørge om.
En tampon skal sidde inde i skeden og suge blodet når man har menstruation. Jeg har fundet en rigtig fin guide som fortæller hvordan man sætter en tampon op HER
Husk at skifte tampon mindst hver 8. time - sidder tamponen for længe kan den faktisk forgifte kroppen. Hvis det gør ondt at have tamponen i, sidder den forkert, den skal højst sandsynligt skubbes længere op.
Hvis du har lyst til at høre andre unge piger snakke om menstruation og hvilket “udstyr” man kan bruge så tjek vores YouTube ud, der ligger en masse gode videoer.
Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål og får styr på det med tamponerne.
Kærlig Hilsen Nina, GirlTalk