Pige, 17 år
17. maj 2021
Jeg har rigtig svært ved at udtrykke mine følelser for andre
Hej.. Jeg har det rigtig svært ved at udtrykke mine følelser for andre og derfor har jeg aldrig haft et tæt venskab eller forhold til nogen. Jeg prøver hele tiden at overbevise mig selv om at jeg har det bedre alene.. men især under corona tiderne begynder det at ramme mig hårdt. Har i/du nogle råd til hvordan man kan komme ud af sin comfortzone eller bare generelt begynde at udtrykke sig mere?

GirlTalks svar
Kære du.
Mange tak for dit brev til Pigetanker.
Det er virkelig flot, at du har mod på, at forsøge at blive bedre til at udtrykke dine følelser for andre. Har du tænkt over hvorfor det mon er, at du har det sådan? Er du måske bange for andres reaktion på dine følelser?
Jeg forstår virkelig godt, at det kan være rigtig skræmmende, at skulle ud af sin komfortzone. Men jeg tror, at en måde at gøre det på kan være at starte i det små. Altså starte med at dele lidt mere af dig selv med dine nærmeste. Det kan f.eks. være hvis du har haft en svær dag, at du har tænkt over noget specifikt, eller noget helt tredje. En anden måde at blive mere tryg i en relation, er også at man lærer det andet menneske bedre at kende. Så du kan måske spørge ind til nogle lidt personlige ting hos andre, og på den måde starte en samtale, hvor du også kan dele ud af dig selv.
Du er altid velkommen til at skrive i chatten, hvis du har lyst til at tale mere om det eller noget andet.
Kærlig hilsen Mette