Alice, 12 år
04. maj 2021
Jeg kunne godt bruge en lille smule privatliv
Min mor kommer altid ind på mit værelse, eller i medens jeg er i bad uden at banke på. Jeg kunne godt bruge en lille smule privatliv. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal sige det til hende, for så tror hun nok bare at jeg gør noget, jeg ikke må. Det gør jeg alstå ikke!

GirlTalks svar
Kære Alice
Tusind tak for at skrive til mig og for at dele dine tanker med mig <3
At du godt kunne bruge lidt privatliv er helt forståeligt og fuldstændig i orden, og mon ikke, at din mor tænker det samme. Jeg ved at vi alle, selv hende, kan have brug for lidt privatliv en gang imellem.
Kunne du måske prøve at fortælle din mor, at du godt kan lide at bruge lidt tid alene – og samtidig fortælle hende, at hvis hun tror du laver noget du ikke må, så gør du det altså ikke. Måske du endda også kan sige til hende, at det ikke er fordi at hun ikke må komme ind, men at hun i det mindste gerne må banke på inden, så du ved at hun kommer.
Jeg tænker, at det er naturligt at piger på din alder, både bliver mere bevidste omkring dem selv, måske endda også om deres kroppe, og at der samtidig opstår et behov for mere privatliv. Af samme grund synes de måske derfor ikke altid at det er helt rart eller fedt, når nogen kommer ind imens de er i gang med at tage et bad eller hygger rundt på sit værelse.
Mit råd til dig er altså, at tale med din mor, fortælle hende dine følelser og tanker omkring det hele – og samtidig tænker jeg også, at din måske mor bare lige skal blive bevidst omkring, at hendes datter ikke længere er en lille pige, men at du er ved at udvikle dig til en ung kvinde, med alt hvad det indebærer, som ønsker lidt mere privatliv og hyggelige alenestunder.
Jeg håber at du finder mit svar brugbart, og ellers er du altid mere velkommen til at skrive ind til vores chat- og smsrådgivning som har åbent hver aften fra kl. 18.30 til 22.00, i weekenderne fra kl. 19.00 til 21.00.
De allerkærligste hilsner,
Linda