Mina, 14 år
03. maj 2021
Min mor døde for nylig af kræft og jeg kan ikke med min stedmor
Min mor døde fornyelig af kræft. Min mor og far var skilt og han fik en kone men jeg kan ikke med hende hun har ikke samme hummer som mor og så ligner hun hende ik men jeg skal jo flytte derind og vil ik gøre min far ked af det

GirlTalks svar
Kære Mina.
Først og fremmest så vil jeg kondolere. Jeg er ked af at læse, at din mor er død. Jeg håber, at du taler med nogen om de følelser, der bevæger sig rundt i krop og hoved, når man mister én, man elsker meget højt.
Dernæst vil jeg skrive, at jeg sagtens kan sætte mig ind i, at have det svært med bonusmødre - sådan har jeg også selv haft det i mange år. Det er helt naturligt at have det svært med sin fars nye kone, for det kan ofte føles som om, at de skal fungere som en ekstra mor - men sådan en, har man som regel ikke brug for, fordi man allerede har en mor. Også selvom hun ikke er her fysisk mere <3
Mit bedste råd må være, at du skal fortælle din far, hvordan du har det. Jeg læser, at du ikke vil gøre din far ked af det, og det kan jeg godt forstå. Det er dog vigtigt at sige, at det altid er de voksnes ansvar, at sørge for deres børn har det godt - især derhjemme, hvor man skal føle sig tryg og godt tilpas. Derfor er jeg også sikker på, at din far vil være lydhør og prøve at komme på forslag til, hvordan I bedst muligt får gjort plads til både dig, din far og hans nye kone i jeres nye fælles hjem. Måske kan det endda være, at I kan lægge en plan for:
1. Hvordan du og din bonusmor kan lære hinanden bedre at kende (man kan håbe, at du på et tidspunkt, måske bliver glad for hende - eller bare kan leve med, at hun er der ;-) )
2. At du og din far får tid og plads til at gøre ting uden din bonusmor
Jeg håber, mit svar gav dig lidt ro i maven. Ellers er du altid velkommen til at kontakte chatten, der har åbent hver dag. Desuden findes der både en chat og en brevkasse hos Sorglinjen (link: https://sorgcenter.dk/sorglinjen/ ), hvor der sidder både unge og voksne til at give gode råd, som selv har mistet en, de havde nært.
Kæmpe knus og gode tanker fra Nikoline