Stine, 14 år
29. marts 2021
Jeg har en halvsøster, som jeg aldrig har kunnet lide
Hej
Jeg har en halvsøster som jeg aldrig har kunnet lide. Hun har en hjerne fejl, pisser i bukserne, leger med barbiedukker osv alt i alt opfører sig som en på 6 ogs selvom hun er 11. Hun optager rigtig meget af mine forældres tid(også min hel lille søster) så jeg bliver altid tilsidesat da jeg er ældst.
Mine forældre roser mig aldrig eller noget, de skælder mig ud konstant over de mindste ting og også ting man slet ikke burde kunne blive sur over. Det fører så til mange skænderier fordi jeg ik sys det er fær at jeg får skæld ud over det. Men hver eneste gang min halv lille søster (kalder hende li isabella) går noget får hun ikke en skid skældud. Fx igår opførte hun sig virkelig uopdragent hos nogle vi var hos hvor hun råbte og blev sur over alt muligt og sagde alt muligt lort. Da vi så kom hjem begyndte hun så at skrige og råbe alt muligt med at hun havde et lorteliv og smækkede med døre og sårn. Hun fik ik skældud, hun fik bar afvide at hun sku ta det roligt og slappe af i en sød stemme. Hvis jeg bar havde talt lidt grimt eller lidt surt til en af dem havde de taget min tlf og jeg havde fået stuarest. Sårn er det normalt. Alle de regler der er for mig findes ikke for hende. Hun kan høre alt hvad hun vil og der sker ik en skid.
Samtidig forstår jeg heller ikke hvorfor de er sårn overfor hende og la hende gør alt hvad hun vil. Igen hjerne fejl så hun er bagud skolemæssigt, leger med baby legetøj, bøjle, etc. Men jeg får er rigtig godt med skolemæssigt også foran i det meste, jeg har ok mange venner, pæn, normal teenager som går i pænt tøj med lidt makeup og sårn.
Samtidig har jeg også en ret slem depression men de behandler mig som lort stadig. De tjekker aldrig op på mig, bliver sure hvis jeg sider på mit værelse hele dagen. Men hvis jeg kommer ind i stuen så finder de et eller andet jeg har gjordt galt eller også ignorer de mig fuldstændigt.
Min depression bliver værer og værer og kan ikke selv komme op igen. Jeg ved ikke hvad jeg skal høre mere. Jeg siger det direkte til dem at jeg ikke spiser en skid, ik får noget søvn, og at jeg ik har lyst til en skid, jeg ik Ka kom op om morgenen, jeg græder 3-4 gang om dagen mindst, eller jeg ik Ka føl en skid osv alligevel slår de det bar hen med at det er helt normalt.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre mere. Jeg har så meget lyst til bar og skride.

GirlTalks svar
Kære Stine
Tusinde tak fordi du skriver, og deler dine tanker og følelser med mig. Hvor er det sejt af dig, og hvor er du god til at sætte ord på, hvordan du går og har det.
Du fortæller i dit brev, at du faktisk er foran i det meste skolemæssigt og har nogle gode venner. Det er simpelthen så godt gået, at du klarer det så flot i skolen, og hvor er det dejligt, at du har gode venner omkring dig. Du lyder til at være en rigtig sød pige <3
Men jeg får helt ondt i maven ved tanken om, at du går rundt og er ked af det hver dag. Jeg kan godt forstå, at det kan være hårdt, at Isabella optager så meget af dine forældres tid. Og det er bare aldrig rart at føle sig ignoreret og tilsidesat. Hvis jeg var ved dig lige nu, ville jeg give dig et stort kram, og fortælle dig, at du er værdifuld.
Jeg kan godt forstå, at det kan være rigtig svært at være den ældste i en søskendeflok. Det er jeg også selv, så jeg genkender dine følelser. Måske du kunne have mod på at snakke med din mor eller far om, at du føler, at de behandler dig anderledes end Isabella? Det kan måske gøre, at de bedre kan forstå, hvorfor du har det svært.
Jeg kan godt forstå, at det er svært, når der ikke er de samme regler for hende, som der er for dig - og det lyder også til at være svært, at du ikke kan lide Isabella. Måske der er et eller andet, du kan lave med hende, som gør, at du kommer til at få det bedre med hende - for så bliver det måske også nemmere at forstå, at dine forældre er nødt til at have lidt andre regler for hende end for dig. Det kan være, at I har en fælles interesse, som kan styrke jeres bånd som søstre? Måske I kan gå en tur, tegne eller bage en kage sammen?
Du skriver også, at dine forældre slår det hen, når du fortæller dem, at du ikke spiser, sover og at du græder flere gange om dagen. Hvis dine forældre ikke lytter, kan det være, at du har en bedsteforælder eller en lærer på skolen, som du har mod på at dele dine tanker med? Det hjælper tit mig, når jeg deler mine tanker med andre. Måske det også kan hjælpe dig?
Hvis du har lyst, må du altid skrive til os på chatten, som har åbent hver aften. Der sidder masser af søde piger, der rigtig gerne vil lytte og hjælpe.
De kærligste tanker fra Emilie, GirlTalk