Nina, 12 år
04. marts 2021
Jeg tænker på, hvad jeg skal gøre, hvis jeg får menstruation i skolen
jeg tænker på hvad jeg skal gøre hvis jeg får menstration i skolen

GirlTalks svar
Kære Nina
Super godt du skriver ind til os. Du er helt sikkert ikke den eneste, der går med disse tanker, og som har spørgsmål der handler om menstruation.
Nu ved jeg ikke, om du har fået din første menstruation eller om det handler om at generelt få menstruation ovre på skolen. Uanset hvad, skal du vide at menstruation er en helt normal og naturlig ting og der er derfor intet galt i at få eller have menstruation, også selvom det er ovre på sin skole.
I forhold til dit spørgsmål om hvad du skal gøre hvis du får menstruation ovre i skolen, kan du måske overveje, om du skal begynde at have et bind liggende i din taske? Selvom du måske ikke har fået din første menstruation endnu, er det helt naturligt at være forberedt på det. Du kan også vælge at have et par ekstra trusser i tasken og en lille pose, så hvis uheldet er sket og du har blødt på de trusser du har på, kan du skifte.
Måske du har nogle veninder eller en lærer over på skolen som du er tryg ved og som du kan tale med om det? De fleste skoler har bind og trusseindlæg liggende hvis nogle af de kvindelige elever eller lærer får brug for det i løbet af dagen, så hvis du ikke selv har et med, kan det være at du kan få udleveret et på skolen.
Uanset hvad skal du vide, at menstruation er en helt naturlig ting, og det er noget som alle kvinder får, og derfor er det også helt i orden at tale med sine forældre, veninder, søskende eller lærere og spørger til råds.
Du er allerede super sej at du skriver herind til os og skulle du have flere spørgsmål, er du velkommen til at kigge på nogle af de breve der ellers ligger inde på pigetanker, og du er også altid velkommen til at skrive til os på chatten.
Kærlig hilsen Cecilie, Girltalk