Pige, 13 år
08. marts 2021
Træning og menstruation
Hej. Jeg dyrker meget sport, selvfølgelig ikke lige nu, så et bind er virkelig bare ikke en mulighed for mig når vi kommer igang igen. Så hvordan virker en tampon? Hvordan bruger man den? Hvad hvis man ikke kan få den ud? Osv. pls hjælp<3

GirlTalks svar
Kære du
Dejligt at du skriver herind.
Jeg kan godt selv huske alle tankerne der fulgte med, da jeg fik menstruation og skulle til at bruge tampon.
En tampon fungerer sådan, at den ‘stopper’ blodet fra at komme ud af kroppen. Den suger blodet til sig inde i selve skeden, i stedet for bind der suger blodet til sig, når det forlader kroppen. Du skal huske at skifte tampon mellem hver 4-8 time, muligvis også oftere alt afhængigt af hvor meget du bløder.
Det kan godt være lidt svært, at finde ud af at bruge en tampon første gang. Hvordan man gør afhænger af, hvilken slags tampon det er, om det er med eller uden hylster, men der skal gerne være en guide inde i pakken. Tamponen skal føres ind i skedeåbningen indtil det kun er snoren, der hænger ud fra kroppen. Du skal ikke som sådan kunne mærke den, når du bare går rundt. Når du skal have den ud igen, så trækker du bare i snoren og hiver den ud. Det kan være nemmere at få den ud, hvis du ligesom presser den ud, ved at skænde lidt i underlivet.
En anden mulighed er en menstruationskop, der fungerer lidt på samme måde som en tampon, men bare skal tømmes, og kan bruges igen, hvor en tampon skal skiftes og smides i skraldespanden. Den kan man også have i i 12 timer, før man behøver at tage den ud og tømme den. Det afhænger selvfølgelig af, hvor meget man bløder, om den skal tømmes oftere.
Jeg håber at du kunne bruge dette svar, ellers er du velkommen til at skrive ind til chatten, hvor vi kan snakke mere om menstruation.
Kærlig hilsen Mette