Cornelia, 16 år
26. november 2021
Jeg er blevet mere og mere indelukket og usikker på mig selv
Hej 
Jeg er en meget stille pige, og har en lille vennekreds. Jeg går ikke til sport og har ikke nogle fritidsinteresser. 
På baggrund af det tror jeg, at jeg igennem årene er blever mere og mere indelukket og usikker på mig selv. 
Jeg er virkelig dårlig til, at deltage i samtalerne med mine veninder, og når jeg så er en del af en samtale, har jeg svært ved at holde den kørende. 
Jeg tror det er fordi, at jeg overtænker hvert et ord før, at jeg siger noget, og jeg er også bange for, at det jeg siger er akavet eller kikset, og at folk så vil dømme mig, eller ikke gider holde kontakten med mig. 
Jeg vil virkelig gerne blive mere udadvendt og snaksaglig. Men jeg ved ikke hvordan. 
Jeg håber at I har nogle råd!
Tak på forhånd.

GirlTalks svar
Kære Cornelia <3
Tusinde tak fordi du har valgt at skrive ind – det er virkelig fint og modigt at du har lyst til at dele dine tanker med os.
Jeg er ked af at høre, at du går rundt og har det sådan. Det er bestemt ikke rart og slet ikke noget nogen burde føle - heller ikke dig <3 Men du skal vide, at du ikke er alene – vi skriver med mange piger, som har det på samme måde og du er derfor ikke alene med dine tanker og følelser, selvom det måske kan føles sådan nogle gange.
Jeg kan sagtens nikke genkendende til det du skriver med at bruge meget tid på at tænke over, hvad andre tænker om en. Jeg har oplevet det som utrolig begrænsende og energikrævende i min hverdag, derfor kunne jeg forestille mig, at du måske kunne opleve det på samme måde. Måske du kunne prøve at tænke på, at vi alle er helt unikke på hver vores måde og at du sikkert sjældent dømmer dine medmennesker, så hvorfor skulle de dømme dig? Så kan du nemlig være dig, præcis som du er og tro på at det er mere end nok <3
Du skriver, at du har et ønske om at være mere udadvendt og snaksalig. Det kan være overvældende at skulle springe ud i at være meget snaksaglig, hvis det ikke er noget du er vant til – men måske det kunne hjælpe, at starte i det små også prøve at sige lidt ekstra i den næste samtale med dine veninder. På den måde kan du bygge det op, så det ikke virker så overvældende. Du skriver, også at du har svært ved at holde samtalerne kørende. Måske kan det hjælpe dig at bringe et taleemne på banen, som du føler dig sikker i og interesseret i?
Jeg håber det kan hjælpe dig lidt på vej – og hvis du har lyst, er du altid velkommen til at skrive ind til os i chatten!
Kærlige hilsner Josephine