Lærke, 13 år
09. november 2021
Jeg er en af de 2 sidste i min klasse der ikke har fået sin menstruation endnu
Jeg er en 13 år gammel pige, og har nu haft udflåd i 2 år. Jeg har det hver dag, og rimelig kraftigt. Jeg er en af de 2 sidste i min klasse der ikke har fået sin menstruation endnu, og de andre jeg har snakket med, havde kun sit udflåd i Max lidt over 1 år. Hvorfor har jeg ikke fået min mens endnu? Er det normalt at have udflåd i så lang tid?

GirlTalks svar
Hej Lærke.
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg tror langt de fleste piger har oplevet frustrationer over menstruation - både dem der er de første til at få deres menstruation og dem der er de sidste. Og det samme når det kommer til udflåd.
De fleste får deres menstruation når de er et sted mellem 10 og 15 år. Du er 13 år gammel, og det er derfor normalt både at have fået og ikke at have fået menstruation endnu. Der er altså intet mærkeligt i ikke at have fået den endnu. Jeg forstår godt, at det er nogle tanker, der fylder hos dig, hvis du hører, at alle de andre piger i din klasse snakker om deres menstruation. Men jeg kan love dig for, at det heller ikke har været sjovt for dem, der var de første til at få deres menstruation, og jeg er sikker på, at alle i din klasse har et eller andet, som de er usikre omkring, men som de bare ikke deler. Det kan jeg i hvert fald huske fra min egen skoletid :) Nu er jeg ikke sundhedsekspert, men jeg tænker, at siden du har haft udflåd så længe, så får du formentlig din menstruation inden alt for lang tid. Hvis det er noget, du tænker meget over, vil jeg opfordre dig til fx at tage en snak med sundhedsplejersken, hvis I har sådan én på din skole. Men jeg vil fastslå, at der ikke er noget som unormalt ved din situation.
Derudover tænker jeg, at det da også er en stor fordel for dig den dag du får din menstruation, at du har en masse piger omkring dig i klassen, der ved hvordan det er og som kan hjælpe dig, fordi de selv har gået igennem det samme :)
Jeg håber på, at du kunne bruge disse tanker til noget <3
Kærlig hilsen Edith