Blomst, 14 år
08. november 2021
Jeg har lige købt en Organicup men jeg kan ikke få den op
Jeg har lige købt en Organicup men jeg kan ikke få den op. Jeg synes det gør ondt og der er bare ikke nok “plads”. Hvad gør jeg?

GirlTalks svar
Kære Blomst,
Tusind tak for dit brev, hvor er det sejt, at du skriver herind <3 Jeg er ked af at høre, at menstruationskoppen driller dig. Jeg vil først og fremmest sige, at du absolut ikke er den eneste, som oplever problemer med menstruationskop i starten. Her i GirlTalk har jeg snakket med flere piger, som har oplevet, at den har drillet, og jeg har faktisk også selv brugt menstruationskop – det var lidt en læringskurve til at starte med! Men da jeg først havde øvet mig lidt i at bruge den, blev det meget nemmere :)
Du skriver, at det føles som om, der ikke er nok plads til koppen. Måske har du fået fat i den forkerte størrelse? Jeg har set, at OrganiCup sælger en mini-udgave af deres kop, som er lavet specielt til teenagere og dem, der har brug for en lidt mindre kop. Det kunne måske være, at den ville fungere bedre til dig?
Da jeg selv skulle øve mig i at bruge min menstruationskop, fandt jeg nogle videoer på nettet, hvor jeg kunne se, hvordan man sætter den op. Et godt råd som hjalp mig, var at klippe den lille pind, som sidder nede i bunden af koppen, lidt kortere - så irriterede den mig ikke i skeden, og jeg kunne sagtens få koppen ud igen (hvis du sætter dig ned på hug kommer koppen ret langt ned helt af sig selv, uden at den kan falde ud!).
Til sidst er det virkelig vigtig at du ved, at det også er helt okay, hvis det bare ikke fungerer for dig med menstruationskop! Heldigvis er der mange andre alternativer, som man kan bruge, når man har menstruation, og vi er alle forskellige, så nogle gange skal man eksperimentere lidt, for at finde ud af, hvad der virker bedst <3
Kæmpe knus
Clara