Katrine, 13 år
29. november 2021
Jeg har noget, der ligner social angst
Hej Gitrtalk.
Jeg har nået der ligner social angst.
Første ting mine forældre tror ikke på mig og siger at jeg bare ikke kan lide at være et sted hvor der er mange mennesker, og det går mig virkelig på fordi så har jeg bare en følelse af at de ikke gider og hjælpe mig eller bare lytte til det jeg siger.
Anden ting det er I skolen eller bare generelt når jeg skal klæde om foran folk bliver jeg virkelig usikker om min krop og den måde jeg ser ud på, jeg føler også at alle kigger på mig og dømmer den måde jeg ser ud på og det er en af grundene til at jeg rigtig gerne vil slippe for idræt. Engang da vi skulle til at hav idræt løj over for min idræts lære og sagde at jeg var virkelig svimmel så jeg fik lov til at slippe for idræt og at klæde om foran pigerne fra min årgang.

GirlTalks svar
Kære Kathrine
Tusind tak for at skrive ind til os og dele dine tanker! <3
Ud fra det du skriver ind, så lyder det ikke som særlig rare tanker at gå rundt med. Det er aldrig rart, at gå med disser tanker selv, men du skal vide, at du ikke er alene. Det kan være utrolig svært at åbne sig op for sine forældre. Det er utrolig sejt at du har prøvet at snakke med dine forældre om det. Dog er jeg ked af at høre, at du fik følelsen af, at de ikke gider at hjælpe og lytte til dig. Det må være hårdt at gå med det alene, uden at kunne snakke med sine forældre om det.
Det lyder heller ikke særlig rart, at gå med disse negative tanker om din krop, når du skal klæde om til idræt i skolen. Desværre er der rigtig mange piger, som har det ligesom dig, og jeg ville derfor bare fortælle, at du ikke er alene om dette – selvom det godt kan føles sådan. Vi ser alle forskellige ud – og heldigvis for det. Selvom jeg ikke ved hvordan du ser ud, så er du perfekt som du er.
Selvom du har fået et nederlag ved at fortælle dine forældre omkring din sociale angst, så har du været rigtig sejt at skriv ind til os. Jeg tror derfor på, at du kan finde modet til at fortælle nogle andre der står dig nært om hvad der er svært for tiden. Det kan være din veninde, lærer, læge eller lignende. I dit brev til os, lyder det som at du er rigtig god til at sætte ord på dine tanker og følelser. Derfor tror jeg på dig og er sikker på at du nok skal få en god snak med en voksen, som kan hjælpe dig med at finde den bedste løsning. Og det er altid rart at få lettet ens hjerte, og gøre ens nære opmærksom på hvad der er svært for tiden.
Hvis du har brug for at vende flere af dine tanker med os, så er du altid velkommen til at skrive ind til os på chatten.
Mange knus fra
Fie – GirlTalk <3