Anonym, 18 år
30. november 2021
Jeg kan ikke rumme mine veninder på grund af min OCD
Jeg har det svært. Mega svært. Jeg er lige flyttet i en ny skøn lejlighed, startet nyt fuldtidsjob et sted hvor jeg også tager min uddannelse, og en masse andre rigtig fantastiske ting. Alt i alt, set udefra, kører det jo for mig, men det gør det altså bare ikke indeni. Jeg kæmper med mine tanker dagligt, jeg lider af ocd og angst, så er det jo selvfølgelig heller ikke så mærkeligt - også har jeg det så svært ved og med mine veninder. Jeg har faktisk ikke lyst til at se dem. De er alle mega skønne, men min ocd tillader det ganske enkelt ikke, og det er så hårdt. (Ja, jeg er desværre så hårdt ramt, at ocd’en styrer mit liv) Jeg har et behov for at tage afstand fra dem, men jeg er bange for, at når jeg får styr på tankerne, ocd’en osv. og netop er klar til at få relationer igen, at de er væk. Jeg ved ikke, om det er for meget at tage det afbræk fra folk, som jeg har brug for, for at fokusere på mig selv, mit liv og min bedring, eller om jeg godt kan ”tillade” mig det. Lige i øjeblikket føles alt bare uoverskueligt, og de eneste jeg kan rumme er min familie og kollegaer (familie nr. 2). Det er helt vildt svært at sætte ord på, men kort sagt - Jeg kan ikke rumme mine veninder.

GirlTalks svar
Kære du
Tusind tak for dit brev, og hvor er det super modigt af dig at dele dine følelser med os <3
Det lyder helt vildt dejligt, at der sker en masse fantastiske ting i dit liv såsom dit job, uddannelse og lejlighed - det er så rart at høre!
Jeg kan godt nikke genkendende til det med at have brug for at få sine veninder lidt på afstand. Nogle gange har jeg også svært ved at rumme dem. Men det er heldigvis helt normalt og helt okay, for sådan er der faktisk også mange andre piger, der har det, så du skal bare vide, at du ikke er alene om det <3
Måske kunne du have mod på at fortælle dine veninder, at du har det lidt svært, og derfor måske har brug for en pause for at fokusere lidt på dig selv? Ud fra det, du fortæller mig om dine veninder, så lyder de nemlig til at være helt vildt fantastiske, og derfor er jeg også sikker på, at de ville være forstående, hvis du nu fortalte dem, at du har brug for at trække dig lidt og få styr på dine tanker, din angst og din OCD.
Hvis det virker for ubehageligt at tale med dine veninder ansigt-til-ansigt, så kan du også overveje at sende dem en god besked omkring din situation, eller give dem et håndskrevet brev.
Ellers kunne du måske også overveje, om der er en anden person i dit liv - fx en forælder - som du kunne snakke med det om, så du kan finde den bedste løsning til din situation <3
Jeg håber i hvert fald, at du kan bruge mit svar til noget, og ellers er du også hjerteligt velkommen i vores rådgivning, hvor vi sidder klar til at lytte til dig. Held og lykke med det hele - du fortjener det bedste <3
Mange knus fra Julie