Anonym, 14 år
01. november 2021
Spørgsmål om tamponer
Hej jeg har nogle spørgsmål til tamponer:
1. Er det normalt at de gør lidt ondt at tage ud?
2. Kan snoren godt knække og hvad gør man hvis det sker?
3. Føler nogle gange ddt kan være ubehageligt at side ned med den i, andre gange kan jeg slet ikke mærke den, er ddt fordi jeg ikke har fået helt styr på at tage den i endnu?
4. Er det for lang tid at have den i i 5 timer?
5. Er det normalt at det sviger en lille smule efter man har taget den ud? (Føles lidt som en meget blid blærerbetændelse)
På forhånd tak fir jeres svar❤️

GirlTalks svar
Kære dig,
Tak fordi du skriver ind og deler dine spørgsmål med os.
Jeg vil gøre mit bedste for at give dig svar på dine spørgsmål og jeg håber, at de kan hjælpe dig på vej <3
1. Det kan godt gøre ondt at tage tamponerne ud. Der findes forskellige størrelser, så der er nogle der passer bedre end andre og det kan være en fordel at finde dem som passer perfekt til dig.
2. Det er sjældent at snoren kan gå i stykker, men hvis du vil være helt sikker, så kan man trække i snoren inden man sætter tamponen op, så man er sikker på at den sidder fast. Hvis den skulle sætte sig fast og man ikke selv kan få den ud, skal man tage til lægen (gynækolog) som nemt kan fjerne den.
3. Hvis man oplever at det føles ubehageligt at have tampon i skal man overveje 2 ting: Er den rigtigt placeret? Eller bruger jeg den forkerte størrelse? Man skal helst ikke kunne mærke tamponen og en god idé er at bruge et indføringshylster (det er der på mange tamponer) som hjælper men at placere den rigtigt.
4. Det er vigtigt at skifte både tampon og bind regelmæssigt for at sikre at man ikke får infektioner eller irritation i underlivet. En tommelfingerregel er at skifte hver gang man er på toilettet, så er man sikker på at holde området rent. Det frarådes at bruge tampon om natten, da de ikke må sidde i mere end 8 timer max. Så brug bind/natbind om natten.
5. Det kan godt svie en smule når man tager tamponen ud, men det skal helst ikke vare for længe. Hvis du oplever svien i længere tid efter du har taget den ud, skal tage til lægen og sikre at det ikke er en begyndende blærebetændelse eller infektion
Jeg håber mine svar har kunne hjælpe dig og ellers at du altid velkommen til at skrive ind til vores rådgivning <3
Kærlig Hilsen
Maaike