Frieda, 12 år
21. oktober 2021
Drengene fra min klasse kigger og kommenterer på min krop
Der er mange drenge fra min klasse der er begyndt at kigge på min numse og kommenterer på min bryster. Når jeg siger de skal stoppe siger de bare “Nej det er normalt folk kigger på numser” og “du bestemmer ikke hvad vi siger og gør” Jeg har også sagt det til min lærer og hun har snakket med drengene men de stopper ikke! Pls hjælp mig

GirlTalks svar
Hej Frieda,
Tusind tak for dit brev. Det er super godt, at du deler dine tanker med nogen, så det er så dejligt, at du skriver herind <3
Du skriver, at mange af drengene fra din klasse kigger meget på din numse og bryster, og det kan jeg forestille mig er træls og frustrerende. Jeg forstår virkelig også, at det er træls, at de bliver ved, når du har sagt stop, og at de bliver ved selvom, læreren har snakket med drengene.
Jeg kan virkelig godt nikke genkendende til den situation, som du beskriver. Du skal vide, at jeg synes, at det er super sejt af dig, at du siger fra overfor drengene. Det er nemlig rigtig godt at sige fra, når man kan mærke, at noget ikke føles godt eller behageligt. Så sej var jeg ikke selv, da jeg var på din alder og oplevede noget lignende af hvad du fortæller mig. Du virker til at være en rigtig sød og sej pige <3
Har du overvejet at tale mere med din lærer om det, så han eller hun forstår, at du faktisk virkelig synes, at det er træls, at de bliver ved? Hvis ikke han eller hun hjælper, kunne du måske prøve at tage fat i en anden lærer? Det kunne være, at det ville være nemmere at tale med en af dine kvindelige lærer om det, hvis du kunne have lyst til det?
Hvis ikke du synes, at du vil snakke med din lærer om det, kan det være, at det ville være rart at tale med en veninde omkring det? Måske hun har oplevet nogle lignende og måske det ville være rart at dele sine tanker med en, som også kender til det? Hvad tænker du om det?
Du skal vide, at jeg synes du er vildt modig, at du lytter til dig selv og siger fra, når du kan mærke det ikke føles rart. Du er altid meget velkommen til at skrive herind igen.
Stort knus fra Nicoline