Anonym, 12 år
04. oktober 2021
Jeg er en pige på tolv år, som ikke har fået menstruation endnu
Kære Girltalk jeg er en pige på tolv år som ikke har fået menstruation endu, hvilket jeg har det fint med. Bortset fra at det hele tiden føles som om jeg får det, jeg har nemlig ret så meget udflåd og så hjælper det heller ikke at det ikke ville være mærkeligt hvis jeg fik det- jeg har kropshår, er for længst begyndt at få bryster(skal snart have noget mere bh-agtigt end toppe) og har haft udflåd i ca. 2 år. Jeg er også begyndt at få noget som føles som kramper, der kommer en skarp smerte og det føles som om der er nogen der klemmer på det der så må være mine æggestokke. Jeg synes ærlig talt bare at det er vildt irriterende at jeg ikke har mens når det hele tiden føles som om jeg er ved at få det selvom jeg godt ved at jeg bare skal være glad for det. Jeg har haft det sådan siden sommerferien sluttede så jeg trænger virkelig til en gid forklaring/råd.

GirlTalks svar
Hej Anonym 12 <3
Tak fordi at du har skrevet ind til Pigetanker. Hvor er du god til at sætte ord på dine følelser. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig nogle gode råd med på vejen.
Det er meget normalt, at piger får udflåd inden deres første menstruation, og for de fleste er det gerne op til et års tid før. Samtidig oplever de fleste piger også at deres krop ændrer sig i denne periode, fx som du selv nævner at få større bryster.
Jeg er ikke fagperson på dette område, og derfor kan jeg kun tale ud fra min egne erfaringer med menstruation. Men jeg synes, at du skal prøve at væbne dig med tålmodighed, din menstruation skal nok komme, og du vil have den i mange år fremadrettet. :) Det, du mærker, er din krop, der gør sig klar til ægløsning og menstruationens opstart.
Hvis du fortsat undrer dig og føler dig irriteret, vil jeg råde dig til at kontakte din egen læge eller måske henvende dig til en sundhedsplejerske på din skole (hvis I har sådan en) – de bør have mere faglig og konkret viden om dette. Ellers er du også mere end velkommen til at kontakte os i vores Chat- eller SMSrådgivning hvor vores frivillige sidder klar hver aften.
Kærlig hilsen Linda